Sök ikon

Minikit hoppas på andra gången gillt: “Ska definitivt dubbla”

Maja Andersson och Josefin Runquist. Foto: Press

Josefin Runquist och Maja Andersson lyckades ta in pengar från flera drakar – nu står de redo att springa med sitt Minikit. Men första året bjöd på en hel del lärdomar.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Malmöbolaget Minikit grundades av Josefin Runquist och Maja Andersson för ungefär två år sedan med ambitionen att lyckas göra det enklare att handla begagnade kläder för barn. 

“Vi kände inte varandra innan, men hade gemensamma vänner där vi träffades. Vi började prata om second hand – jag hade fått barn och ville börja köpa medans Maja redan tidigare hade börjat enbart handla second hand. Men vi tyckte att alternativen som fanns var oinspirerande”, säger Josefin Runquist om mötet mellan de två entreprenörerna.

Båda grundarna har erfarenhet från små och stora klädföretag i Sverige, och de har båda studerat på Textilhögskolan i Borås. Den gemensamma satsningen Minikit drog de igång nästan direkt när de lärde känna varandra, där resan från möte till bolag och investering gick som på räls – och där Breakit hade en liten roll att spela i form av Shift.

Istället för att sälja mängder av olika begagnade barnkläder där kunden själv måste hitta matchande plagg vill Minikit sätta ihop färdiga paket med kläder. Kunden kan sedan söka efter stil och storlek. Något som de hoppas ska göra det enklare att handla kläder second hand.

Läxan är gjort

Minikit var ett av tio bolag som tog sig till Shift-finalen och väl där lyckades de även landa en investering från Offerta-grundaren Jens Nilsson. Tack vare uppmärksamheten bolaget fick under tiden hörde även fler investerare av sig, där bland annat Flic-grundaren Pranav Kosuri valde att investera. 

Totalt har bolaget tagit in 1,25 miljoner kronor och när Breakit ringer upp grundarna berättar de att de hade överskattat hur snabbt bolaget skulle kunna springa under sitt första hela verksamma år och planen att omsätta 2 miljoner höll inte riktigt. Men att de nu har lärt sig läxan. 

“Vi landade lite under 1 miljon. Detta var vår första investering och vi trodde att processen skulle gå lite snabbare. Vi har också behövt utveckla olika delar i vår affärsmodell som har tagit tid från försäljningen", säger Josefin Runquist.

“Sen hamnade vi i en flaskhals också. Det har tagit tid för oss att samla in kläder och vi har gjort mycket arbete manuellt på kontoret. Nu har vi ett väldigt stort lager och vi har ny teknik som gör det mycket snabbare att att sätta ihop klädpaketen som är en stor del i vår idé.”

Vågar ni ge er på en ny prognos i år?

“Vi ska definitivt över två miljoner i år, då mer än dubblar vi omsättningen.”

Vad betydde Shift för er?

“Vi sökte till något som vi knappt visste var det var för något. Men sen var det ett bra upplägg där vi fick göra en videopitch och konkretisera precis vad vi faktiskt vill göra. Att sen komma till finalen, träffa Jens och får höra de andra investerarnas tankar har så klart hjälpt oss.”

Är ni i behov av mer investeringar?

"Vi kommer satsa stenhårt på att växa detta året men satsar på att klara oss 2022 utan en ny investering. Fördelen är ju att vi också drar in kapital i form av försäljning."

Snart kör vi igång omgång två av Shift, vilka tips har ni till entreprenörer som vill ha en bra chans att ta sig hela vägen till finalen?

“Lägg tid på videopitchen, det ska framgå tydligt och enkelt vad man gör. Samma sak med PDF-presentationen, skriv inte långa texter utan få ned det viktigaste i företagsidén. Vad är problemet och vad är er lösning”, säger Maja Andersson.

Läs mer