Sök ikon
Breakit logo

Chew Folk växlar upp – snart ska deras plastfria tuggummin finnas i 500 butiker

Abtin Soltanpour och Farzad Amirriazi, grundare av Chew Folk, tog in 3,5 miljoner kronor genom Breakits initiativ Shift. Foto: Daniel Ivarsson.
Abtin Soltanpour och Farzad Amirriazi, grundare av Chew Folk, tog in 3,5 miljoner kronor genom Breakits initiativ Shift. Foto: Daniel Ivarsson.

För knappt ett halvår sen trillade 3,5 miljoner kronor i riskkapital in på kontot.
Sedan dess har Shift-bolaget Chew Folk gjort sig redo att ta nästa steg.

“Nu är det upp till bevis”, säger medgrundaren Farzad Amirriaz till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Den söta doften är oundviklig. Den påminner nästan om hur det luktar på en tandläkarmottagning, men är betydligt mer aptitlig. 

En kort stund innan jag och fotografen Daniel Ivarsson knackade på Chew Folks fabrik tog grundarna Abtin Soltanpour och Farzad Amirriazi emot en ny maskin som ska användas för att tillverka deras plastfria och veganska tuggummin. När vi kliver in i lokalen, i en industripark i Upplands väsby, står den halvt uppackad.  

“Egentligen är den till för tillverkning av choklad, som en del av kylningsprocessen. Eftersom det har varit utmanande att hitta rätt utrustning för just vår produkt så har vi fått vara kreativa i uppbyggnaden av vår maskinpark”, säger Farzad Amirriazi.

Det har gått ett år sedan bolaget flyttade in i lokalen, och knappt ett halvår sedan pengarna duon fick in genom Breakits och Blings initiativ Shift som kopplar ihop investerare med entreprenörer – 3,5 miljoner kronor – trillade in på kontot. Sedan dess har de gjort sig redo för företagets nästa steg: produktionen har skalats upp och tre produktionsmedarbetare har anställts, för att nämna några pusselbitar i bolagsbyggandet. Under förra året landade omsättningen på 95 000 kr och resultatet på -1 880 000 kr.

Vi sätter oss på övervåningen, vid ett bord som står uppställt bland kartonger med tuggummiförpackningar. Från nedervåningen hörs produktionen. 

“Sedan vi fick in kapital genom Shift har vi tagit ett steg tillbaka i försäljningen för att bygga upp bolaget och strategin från grunden. Nu är vi förberedda för att kunna köra igång – nu kickstartar vi på riktigt”, säger Abtin Soltanpour. 

Chew Folk öppnade sin fabrik i Upplands väsby under början av förra året. Foto: Daniel Ivarsson.

Växla upp försäljningen      

Tuggummina, som varken innehåller några artificiella ingredienser eller plast, har funnits att köpa sedan våren förra året, i omkring 20 butiker och tre onlinebutiker, däribland Apotea. 

Men nu ska försäljningen trappas upp. 

Under mitten av januari kommer säljbearbetningen mot livsmedelsbutiker accelerera. ICA, Coop och Axfood-koncernen står på listan.

“Nu är vi äntligen i lanseringsfasen och tror på en stark tillväxt nu på cirka 10 butiker i veckan”, säger Abtin Soltanpour. 

Vad baserar ni det på?

“Dels på vad vi har för kapacitet här, men också att det kommer vara säljare som gör flera butiksbesök per dag. Så de kommer besöka ungefär tusen butiker de kommande tio veckorna”, säger Abtin Soltanpour.

Han tillägger att utfallet kan bli bra mycket bättre än vad de tar höjd för, eller så kan det visa det sig att de behöver lära sig saker.

Planen är att duons tuggummin ska finnas att köpa i 500 butiker innan årets slut. 

“Lyckas vi med det så får vi en rätt fin omsättning till slutet på året. Men målet är egentligen att ha en tillväxt månad för månad, som vi siktar på ska vara ganska hög – i princip dubbla månad för månad, från januari till slutet på året. Vi försöker hålla fötterna på jorden, men visionerna finns”, säger Farzad Amirriazi.

Breakit besöker Chew Folk grundarna ett halvår efter att Shift-kapitalet trillat in på bolagets konto. Foto: Daniel Ivarsson.

Under 2023 siktar duon på en exponentiell tillväxt, där de vill nå minst 10 000 butiker i landet samt öppna dörrarna till en utlandsexpansion.

“Det närmaste halvåret kommer vi att sättas på prov. Nu är det upp till bevis”, säger Farzad Amirriazi.

“Visst är det en utmaning att lyckas sälja in produkterna till butikerna, men det är också en utmaning att få kunderna att köpa dem – för folk tänker inte på att det finns plast i de tuggummin de har tuggat på tills nu. Det är svårt att tänka sig att man går runt och tuggar på plast”, fortsätter Farzad Amirriazi.

Trots att det finns en stark uppställning konkurrenter, inte minst den globala jätten Wrigley Company's som ligger bakom varumärken som Extra och Orbit, tycks duon inte särskilt oroliga i slaget om marknadsandelar.

”Vi har en helt annorlunda produkt”, säger Abtin Soltanpour. 

Bland de svenska bolagen som vill utmana branschen finns exempelvis Shewy, som satsar på prenumerationer av vitaminberikade tuggummin. 

“World domination”

När Chew Folk tog in kapital genom Shift fick de flera investerare på kroken, bland annat Mikael Wintzell och Jens Nilsson

“Sen var Mikael Wolf också intresserad och han klev in tillsammans med sin kommunikationsbyrå Bellbird och stöttar oss på den fronten. Så det är verkligen ett superteam. Förutom pengarna så är deras kunskap och deras know how och deras insikter extremt hjälpsamma. Även om den här branschen är lite ny för dem så vet de vilka steg som krävs för att nå framgång och nå till en viss punkt”, säger Abtin Soltanpour. 

Investerarna fick också duon att höja ambitionsnivåerna ytterligare, bland annat i fråga om satsning på marknadsföring.

“Vi har nu insett vilka summor det rör sig om för att kunna göra varumärkesbyggande aktiviteter på en nationell marknad. Men genom kapitalet från Shift så har vi kunnat inleda samarbete med byråer och nu är vi i planeringsfas inför våra första kampanjer”, säger Abtin Soltanpour. 

Abtin Soltanpour i fabriken, där maskinerna går varma. Foto: Daniel Ivarsson.

Det hade inte heller gått att växa lika snabbt som duon planerar utan att ta in kapital, tillägger han. 

“Det finns verkligen en stor skillnad i att få stöd från investerare än att växa organiskt. Den möjlighet som Shift gav oss den gav oss förutsättningar som vi inte hade haft annars”, fortsätter säger Abtin Soltanpour. 

Vad är ert bästa tips till entreprenörer som vill få in investerare, exempelvis genom Shift?

“Sticka ut”, säger Farzad Amirriazi.

Hur gör man det?

“Vi hade bra koll på marknaden när vi pitchade, på konkurrenterna och vår potentiella tillväxt. Då hade vi ännu inte kommit igång med försäljningen, men vi visade nog en mognad i att vi faktiskt har koll på vad vi gör ändå”, säger Farzad Amirriazi.

Abtin Soltanpour understryker vikten av att visa investerarna att de som entreprenörer tror på produkten och att de kan leverera. 

“Vår trovärdighet ökade nog för att vi redan riskerat egna pengar för att komma igång. Att söka kapital var inte det första vi gjorde. Vi hade en lokal, vi hade en färdig produkt, vi hade tagit risker”, tillägger Abtin Soltanpour.

Tester av tuggummin som bolaget tillverkar. Foto: Daniel Ivarsson.

Hur stora vill ni att Chew Folk ska bli? 

“World domination”, säger Abtin Soltanpour och ler. Han fortsätter:

“Marknadspotentialen i en sån här produkt är stor på en global skala. Våra grannländer behöver nödvändigtvis inte heller vara nästa marknad, det hade lika gärna kunna vara USA.

Med det sagt kommer en ny investeringsrunda behövas framöver, men det är inget som står på agendan den närmaste tiden. 

“Vi kommer behöva ta in betydligt mer. Men det ligger längre fram i tiden, nu är det fullt fokus på Sverige och att få fler svenskar att tugga naturliga tuggummin som naturen kan bryta ner”, säger Abtin Soltanpour.

Läs mer