“Det är meningslöst.”
Uttalandet är långt ifrån ovanligt bland högstadieelever, och det är skolan de syftar på.
Det blev tydligt för Hiba Adem och Safae Berrahmoune när de för några år sedan jobbade som läxhjälpare i Järvaområdet utanför Stockholm. Duon hörde varningsklockorna och bestämde sig för att skapa en app som erbjuder digitalt mentorskap för elever i högstadiet och gymnasiet.
Nu har det gått två år sedan de fick idén. Just den här januaridagen är himlen klarblå. Solen kastar in sina strålar i lobbyn på ett kontorshotell i Kista där Hiba Adem och Safae Berrahmoune möter upp mig och fotografen Daniel Ivarsson.
Hiba Adem och Safae Berrahmoune såg behovet av mentorer för elever när de jobbade som läxhjälpare. Nu jobbar de heltid med mentorsappen Dyamo. Foto: Daniel Ivarsson.
“Vi märkte att det som behövs inte bara är läxhjälp utan snarare mentorskap för att prata med eleverna om deras tänkesätt, självförtroende, framtida möjligheter och hjälpa dem känna mening med skolan”, säger Hiba Adem.
Hon påpekar att distraktioner finns överallt, inte minst sociala medier. Många hänger också med andra som tänker i samma mönster och rör sig i samma banor.
“Det är inte ovanligt att de här personerna inte riktigt kan öppna upp och prata med varken vänner eller familj”, säger Hiba Adem.
Men det krävs inte jättemycket för att en elev ska bli motiverad i skolan igen, konstaterar grundarna. Och det finns mängder av kompetenta människor som har mycket de kan dela med sig av till de yngre.
“Allting handlar om mindset, att de ska få tillbaka självförtroendet, känna att de klarar av det och att de har någon som tror på att de kan klara sig, och som de alltid kan vända sig till för stöd.”
Tog in tunga investerare
Idén tog duon till final i Shift förra året och deras bolag Dyamo fick in en miljon kronor och sex tunga drakar på kroken: Mikael Wintzell, Jens Nilsson, Josefin Landgård, Rustan Panday, Oscar Ingdahl och Michael Wolf.
“Många av dem kunde relatera till problemet och att det är något som behöver göras något åt. Appen är en snabb och effektiv lösning på ett stort problem”, säger Hiba Adem.
Kapitalet, som trillade in i slutet av sommaren, har bland annat använts till att utveckla appen.
Pengarna duon fick in genom Shift har använts till att utveckla appen. Foto: Daniel Ivarsson.
“Pengarna var självklart viktiga, men investerarna bakom pengarna var ännu viktigare för oss. Att få in personer som kan vara dörröppnare, som vi kan bolla idéer med, folk som kan bidra till att vi får ett större nätverk, betyder mest”, säger Safae Berrahmoune.
Hon påpekar även att ett bolag som tagit in kapital får “en helt annan stämpel”.
“Det gör att företaget kan få en värdering av investerare. När man väl har den värderingen på bolaget blir det också enklare för en kund att förstå att det är en seriös verksamhet. Det ger ett förtroende och förenklar att prata med intressenter.”
Bolaget ska ta in mer medel, berättar Safae Berrahmoune, men det blir först nästa år, tillägger hon.
I dag håller bolaget till på ett kontorshotell i Kista. Foto: Daniel Ivarsson.
Prenumerationstjänst för skolor
Appen, som har samma namn som bolaget, fick liv under våren förra året och erbjuder ett helt digitalt mentorskap. Eleverna, som är anonyma i appen, går i högstadiet och gymnasiet.
Mentorerna är över 20 år gamla och studerar eller jobbar. Förutom att de utbildas av Dyamo-teamet innan de matchas ihop med eleverna måste de också lämna in ett utdrag ur belastningsregistret.
“En del av att vara en mentor är att veta hur man ska vägleda någon utan att influera eleverna med sin egen åsikt. Så eleven gör aldrig något som mentorn säger åt den att göra, utan eleven får hjälp att få insyn i alla olika val, tankesätt och vägar den kan välja. Så den får vägledning i att se saker som den själv inte hade sett tidigare”, säger Hiba Adem.
Breakit besöker Dyamo knappt ett halvår efter att det fick in kapital från investerare genom Shift. Foto: Daniel Ivarsson.
Just nu finns appen, som finansieras genom att skolor köper in tjänsten till sina elever, i två skolor i Stockholmsområdet. Affärsmodellen är en prenumerationstjänst där skolor betalar en summa per elev och per månad.
I dagsläget har Dyamo 80 användare, som utgörs av hälften elever och hälften mentorer.
Nu ska bolaget fokusera på att knyta till sig ännu fler mentorer, för att därmed kunna inleda samarbeten med flera skolor. Till slutet av terminen ska antalet växa till 300, en siffra som ska dubbleras till slutet av året.
“Vi vill växa, men inte för fort. Det ska ske stabilt och under tiden vi växer ska vi kvalitetssäkra vår tjänst hela tiden, så att vi inte får ännu fler användare utan att kvaliteten är på topp”, säger Safae Berrahmoune.
“Samtidigt vill vi visa effekterna av mentorskapet och ge tydliga resultat”.
Nu är målet att få in fler mentorer och nå ut till fler skolor. Foto: Daniel Ivarsson.
Hur mäter ni att det ger resultat?
“Vi har olika sätt att mäta det på. Dels referensmätning som eleverna får svara på innan de får en mentor från Dyamo, och en resultatmätning som de svarar på efter en tid med en mentor. Resultaten visar mycket positiva effekter”, säger Safae Berrahmoune.
Vad skulle ni ge för råd till entreprenörer som vill ta in kapital, exempelvis genom Shift?
“Var öppen och tydlig med vad du förväntar dig av investerare som kliver in och med vilka värderingar ni har i bolaget. Det är också väldigt viktigt att ni som entreprenörer tror på er själva och inte glömmer syftet bakom varför ni startade bolaget”, säger Safae Berrahmoune.
Bolaget vill inte kommentera varken omsättning eller resultat för 2021. Enligt grundarna skickades den första fakturan ut under hösten och de menar att det därför inte finns så mycket att säga om omsättningen – än.
Läs mer om Shift och hur du gör för att delat i årets upplaga här.