2015 stod Puia Shamsossadati vid ett vägskäl i karriären.
Efter studierna i Lund hade han grundat ett bolag inom försäljning av mobiltelefoner på nätet, sålt det – och kommit överens med den nya ägaren om att jobba kvar ett par år.
“När de där två åren närmade sig sitt slut började jag fundera på vad jag skulle göra sen. Jag hade vänner i Dubai och reste ofta dit för att hälsa på. Då la jag märke till att många där hade två olika mobiltelefoner”, berättar Puia Shamsossadati.
Den ena mobilen som folk i Dubai hade var en vanlig smartphone från Apple eller Samsung.
Den andra var av märket Vertu – en gammal knapptelefon som ändå var extremt dyr eftersom den gjordes för hand i exklusiva material.
“Den var inte så användbar. Men man kunde lägga den på bordet när man var ute och käkade för att visa sin status. Då började jag fundera på: Kunde man inte ta Apples Iphone, som alla älskar, och göra den mer unik?”.
Succé som influencer
I samma veva drog Puia Shamsossadati igång ett Instagram-konto med inspirationsbilder på exklusiva produkter som lyxbilar, klockor och bostäder. Kontot hette This is a man’s worth och drevs anonymt på engelska.
På relativt kort tid lyckades han få en global följarskara på 2 miljoner.
“Det här var en helt annan tid på Instagram. På den tiden nådde allt man laddade upp verkligen ut till följarna. Sedan dess har algoritmerna och konkurrensen förändrats väldigt mycket. Idag tror jag inte det hade gått på alls samma sätt”, säger entreprenören.
Hos Puia Shamsossadati väcktes en tanke om att koppla ihop följarskaran med en ny produkt: En mobiltelefon med mer exklusiv och lyxig design, i stil med vad kompisarna i Dubai ville ha.
På en smyckesmässa träffade han en kinesisk tillverkare som klarade av att gjuta fast ett guldskal på bakstycket på en Iphone.
Då bestämde han sig för att testa.
Bland följarna på Instagram fanns bland andra flera världsberömda fotbollsspelare, till exempel Mario Götze som precis hade vunnit VM-guld med Tyskland.
“Jag skrev till honom och ett gäng andra kändisar och fotbollsspelare som följde mig. Jag försökte vara så ödmjuk som möjligt, förklarade att jag var en ung designer i Sverige som gärna ville göra en telefon åt dem. Och de svarade faktiskt. Först gjorde jag fem telefoner som jag skickade till kändisarna och så lanserade jag en sajt”.
Tack vare delningar från fotbollspelare som Cristiano Ronaldo, Lionel Messi och Neymar fick han ordrar direkt – trots att telefonerna kostade upp till 100.000 kronor med tre månaders väntetid.
Tvärnit i pandemin
Bolaget fick namnet Golden Concept och ökade mellan 2016 och 2019 omsättningen från 3 miljoner till 11 miljoner kronor.
Sedan, i mars 2020, kom covid-pandemin.
“Vi tappade direkt 80 procent av försäljningen och blev tvungna att varsla folk som jobbade här om uppsägning. När börserna kraschade runtom i världen var förstås en mobiltelefon i guld för 50.000 kronor bland det sista man ville köpa”, säger Puia Shamsossadati.
Krisen fick honom att fundera på om produkten verkligen var rätt.
Han hade själv en Apple Watch, som han gillade, men ville inte ha den till kostym.
Tanken slog honom att betalviljan sannolikt var mycket större för en dyr klocka än för ett mobilskal.
“Vi är självfinansierade och jag har jobbat utan lön långa perioder, för jag älskar verkligen det här. När vi skulle ta fram vår nya produkt var det ganska nervöst. Det här var hösten 2020, mitt i pandemin, och det kostade ganska mycket pengar att ta fram den. Vi visste inte alls om den skulle flyga”, berättar Puia Shamsossadati.
Puia Shamsossadati med en av företagets klockor. Foto: Golden Concept
Skyhög vinstmarginal
Produkten de tog fram var ett slags exklusivt hölje av guld som kunden stoppar in sin Apple Watch i, så att den ser ut som en sofistikerad lyxklocka.
Det blev succé direkt.
Krisåret 2020 vändes till rekordtillväxt och vinst.
Den utvecklingen har fortsatt 2021.
Under fjolåret omsatte Golden Concept – som är baserat i Malmö – över 80 miljoner kronor med en tillväxt på över 300 procent.
Vinstmarginalen är hisnande 40 procent.
Hur kan ni vara så lönsamma?
“Först och främst har vi en väldigt slimmad organisation under 2021. Vi har inte hunnit anställa folk för det har gått så snabbt. Sedan är vi väldigt måna om hur vi betalar för marknadsföring. Vi har aldrig betalat någon kändis eller influencer i pengar, utan vi har alltid betalat genom att skicka en produkt. Produkten i sig har egentligen inte ett så högt värde jämfört med vad inlägget ger i termer av marknadsföring, men produkten är så pass unik och lockande att den ändå väcker ett ha-begär”, säger Puia Shamsossadati.
Bolaget har nästan inga kunder i Sverige. I stället är USA, gulfstaterna och Japan de stora marknaderna.
Oavsett var i världen kunderna finns bygger kundanskaffningen på Instagram.
Apple Watch-skalen står idag för cirka 70 procent av försäljningen. Ett skal kan kosta alltifrån 600 dollar till 2500 dollar, exklusive moms.
Just nu går det som sagt väldigt bra för Golden Concept. Men samtidigt: Spåren förskräcker.
Tidigare succéer som Daniel Wellington och Tom Hope – som också har lanserats på Instagram med trendiga accessoarer som produkt – har gått upp som en sol men sedan ner som en pannkaka efter några år.
Hur ska ni undvika att gå samma öde till mötes?
“För att inte hamna där kommer vi att lansera nya produkter och bredda oss. Hela min ambition är att ta populära tekniska produkter och göra dem mer unika. Där funderar vi på vad som är nästa grej efter klockor”.
Vad skulle det kunna vara?
“Ett exempel är att ta sin utgångspunkt i den kryptoboom som vi har runtom i världen. I Sverige är krypto inte så stort än men i gulfstaterna, där är krypto det enda alla pratar om. Folk köper bilar och hus med krypto. Men de vill inte lagra allt i ett moln som kan bli hackat, utan vill ha sina krypto på en hårddisk som de kan lägga i ett bankfack. En tänkbar produkt vore en sådan krypto-plånbok, fast med mer unik design i stil med klockorna”.
3 snabba med Puia Shamsossadati om…
- Hållbarhet
“Vi gör ingenting i plast utan våra produkter består av läder och metall, och levereras i en trälåda. De är heller ingenting som man slänger efter några dagar, utan de säljs förstås vidare som second hand och third hand”.
- Fraktkrisen
“Det är jättestora flaskhalsar nu i Kina, särskilt inför det kinesiska nyåret. Vi har stora problem med att få ut produkter. Just nu har de en begränsning på bara 100 kilo per dag per företag”
- Externa delägare
“Vi tittar på att ta in en stark industriell partner som äger varumärken inom samma genre, alltså lyxsegmentet, för att kunna skala upp snabbare. Där är jag ganska öppen för olika upplägg. Det skulle kunna vara någon som kommer in som delägare för att lyfta oss till nästa nivå”.