Jag ägnade gårdagskvällen åt att titta på grabbiga amerikanska youtube-klipp med skäggiga män i garage.
Jo, du läste rätt. Men kanske ska jag tillägga att gubbarna testade motorcyklar också. El-motorcyklar närmare bestämt.
Bakgrunden till min konsumtion av dessa skäggiga män och deras motorcyklar är att det händer grejer på svenska motorcykel-marknaden. Bara senaste halvåret har vi på Breakit skrivit om Stark (som sålde eldrivna MC-hojar för över 80 miljoner premiärdygnet), Rgnt (plockar in 100 miljoner och inviger ny fabrik), Vässla (tog in 90 nya miljoner i somras), Cake (dubblerade försäljningen 2021 och storsatsar på USA) och senast nu Stilride (som precis säkrat en nyemission på 31 miljoner kronor).
Gemensamma nämnaren? El. Alla dessa är svenska bolag som just nu storsatsar på elhojar. Moppar, landsväg och cross – uppstickarna täcker hela registret.
Min egen motorcykelkarriär är väldigt lam. Hade en liten fyrhjuling som barn som jag invigde genom att köra rakt in i en vägg. Nästa karriärsteg var när gasen hängde sig för mig på lillebrors minimotorcykel. Men tredje relationen var fin: jag älskade verkligen min 15-årsmoppe. Känslan av frihet.
Men bortsett från mina egna körupplevelser så har hela min uppväxt haft inslag av motorcyklar. Pappa jobbade större delen av sin karriär med olika motocrosstillbehör: kläder, glasögon etc. Så jag var med mycket ute på tävlingar. Hängde i depån. Åt korv. Blev lerig. Lärde mig gilla ljudet vid grinden precis innan start.
Med åren har dock nostalgifiltret börjat blekna. Det känns inte så fräscht med motorsport: höga motorljud och avgaser endast för nöjes skull. Samma med moppeförälskelsen: efter B-körkortet slutade moppe locka. Tills nu – när (snygga) elalternativ kommer på allvar. Och en motorindustri på väg mot förändring.
Så jag kostar på mig att bjuda på tre framtidsspaningar för eldrivna tvåhjulingsbolag att sikta på – för att verkligen komma i mål.
1: Sälj till kvinnor: När det kommer till elbil har undersökningar visat att kvinnor är mer positiva till el än män. Kvinnor tycks ha en större tilltro till elens miljöförbättring än män. Grovt generaliserat: fler kvinnor bryr sig om miljön. Här finns en målgrupp för elmotorcyklarna att attrahera (transparens: för första gången på 20 år är jag genuint sugen på moppe igen – och det på grund av att det känns fräschare att köra el).
2: B2B: Flera av de svenska bolagen som nu satsar har redan fokus på företagsmarknaden – en väg att fortsätta på för att snabbt kunna skala. Bland annat svenska Cake satsar stort på B2B inom lastmile. Som grundaren Stefan Ytterborn säger i senaste intervjun med Breakit: “Idag är det 70 procent B2B (...) Effektiviteten är ju extremt mycket högre för en B2B-konvertering jämfört med B2C, om vi säljer 13, 24 eller 50 hojar på ett bräde jämfört med en.”
3: Sluta jämföra: För att återkoppla till min youtube-konsumtion av amerikanska skäggiga män i garage. I ett av klippen testar de en elmotocross mot en bensindriven: i tre av tre test (snabbhet, sträcka, prestanda) vann den bensindrivna. Men testföraren kände sig ändå tvungen att erkänna att elhojen var oväntat kul – och att felet låg i jämförelsen. Se till att användarna tar en elcross för en elcross – och bygg relationen därifrån. Att tvärt bara kapa dånet vid startgrinden kan bli svårt, men att successivt vänja sig vid en ny typ av hoj tror jag är rätt väg att köra. Och om farten är densamma (bland annat svenska Stark Future menar i sin marknadsföring att deras el-MC ska vara snabbare än marknadens alla bensindrivna crosscyklar) kanske även den mest avgasfrälsta utövaren kan omvändas?
Bocka av de tre punkterna och fortsätt gasa – så tror jag att vi snart på allvar kan prata om ett svenskt elmotorcykel-under.