Att marknadsföra sig via influencers har visat sig vara en framgångsformeln för många företag. Men det har blivit dyrare och dyrare om du ska få den spridning du vill ha och nå de kunder du suktar efter.
Alla kan inte ha det som Garden Glory. I början av december damp det ner en stororder i bolagets e-handel, som förutom att sälja lyxiga trädgårdsredskap också säljer designobjekt för hemmet. Att någon vill köpa julgransfötter för 100.000 kronor hör inte till vanligheterna, men vem ordern kom ifrån var än mer anmärkningsvärt.
Det var nämligen Kardashians, världens mest kända reality-familj som ville ha julgransfötterna som är lite lika rötter.
“Det var ju otroligt häftigt att just de ville ha dem, och att de dessutom ville betala för dem”, säger Linda Brattlöf, vd och grundare för bolaget.
“De kontaktade oss dessutom och önskade betala för expressfrakt”
Fokuserar på trädgårdsutrustning
Julgransfötterna (som ännu inte har setts på några bilder från superkändisarna) är fortfarande bara en liten del av Garden Glorys produktutbud. Först och främst säljer och tillverkar bolaget exklusivare trädgårdsutrustning som bland annat vattenslangar, trädgårdshandskar och vattenkannor.
Färska siffror visar också att bolaget hade ett riktigt bra år 2021. Omsättningen landade på 18 miljoner kronor, en ökning med 40 procent mot året innan. Vinsten landade på 300.000 efter att flera stora avskrivningar har gjorts. Den största delen av försäljningen sker i USA, både via den egna e-handeln och retail.
Det är inte bara Kardashians som har fått upp ögonen för Garden Glorys produkter. Även Gwyneth Paltrows otroligt hajpade handelsplats Goop har tagit in produkterna och det har gett ringar på vattnet.
“Nu har Nordström (en stor amerikansk kedja reds anm) hört av sig och vill också ha med oss”, säger Linda Brattlöf.
“Dessa affärer är såklart roliga att göra, där vi blir kontaktade och de ber om att få sälja vårt sortiment.”
Har tackat nej till flera samarbeten
Tanken från start har varit att bygga ett exklusivt varumärke och det har gjort att Linda Brattlöf har varit väldigt selektiv med vilka som får sälja Garden Glorys produkter. Vid flera tillfällen har hon tackat nej till samarbeten som inte har känts rätt.
”Redan tidigt fick vi indikationer på att det här fungerade och jag har trott på det sedan dag ett, vi har inget att tjäna på att vara alldagliga.”
Att tacka nej till affärer kan ju ses som dumdristigt också – varifrån har du fått det modet?
“Jag har inget att förlora – förutom tid och pengar såklart”, säger hon med glimten i ögat.
Nu har Garden Glory lager i Australien, Sverige och USA och mycket av tillverkningen sker i Sverige.
Hur jobbar ni med hållbarhet i företaget?
“Det är en jätteviktig fråga för oss och det är delvis därför vi gör mycket av vår tillverkning i Sverige”, säger Linda Brattlöf.
“Jag tror också att priset spelar stor roll. Lägger du närmare en tusenlapp på en trädgårdsslang är du mer försiktig med den än om du köper en för någon hundralapp.”
Sist vi pratade med Linda Brattlöf, i april förra året siktade de på att nå en omsättning på 100 miljoner inom tre år. Den målsättningen ligger fortfarande fast.
“Vi ligger hyfsat i fas, vi hade såklart inte räknat med covid i denna utsträckning”, säger hon.
"Vill också tillägga att det inte är gjort i en handvändning, jag har stor respekt för alla duktiga entreprenörer som lyckas med detta på kort tid. Det är min dröm och vårt mål. Vi satsar för fullt och hoppas att allt slit tar oss hela vägen fram innan årets slut 2024."