Sök ikon

Ljusgårda odlar inomhus för att minska matsvinnet – tar in 170 miljoner för att bli störst i Europa

Andreas Wilhelmsson, vd på Ljusgårda. Foto Press.

Ljusgårda beskriver sig själva som Nordens största bolag inom inomhusodling. Nu vill de bli ännu större och siktar på att ta över Europa med uppbackning från bland annat Lundin-familjens techfond Back in Black.

I den nya rundan värderas bolaget till 1 miljard kronor.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det svenska foodtech-bolaget Ljusgårda vill minska mängden importerad mat som köps in till Sverige genom att odla inomhus istället. Nu tar bolaget in 170 miljoner kronor för att snabba på sin satsning, där planen är att vara störst i Europa på inomhusodling inom ett år.

“För att hejda klimatkrisen måste vi minska importen och hämta hem maten. Vi vill göra lantbruket till en tillväxtsektor igen och bidra till att all mat på tallriken produceras hållbart i det land där den äts. Det kräver investeringar, därför är det viktigt att vi nu fått in nytt kapital för att fortsatt kunna öka vår produktion”, säger Andreas Wilhelmsson, vd för Ljusgårda, i ett pressmeddelande.

I ett mejl till Breakit skriver bolaget också att värderingen nu ligger på 1 miljard kronor. 

I kapitalrundan kliver techfonden Back in black, som backas av familjen Lundin och VNV Globals vd Per Brilioth, in som nya ägare. Dessutom fortsätter tidigare ägarna Karl-Johan Persson, genom sitt investmentbolag Philian och Jula-koncernens investmentbolag Jula miljö och energi att investera i satsningen.

Inomhusodlingar lyfts ofta fram som ett alternativ i kampen mot klimatkrisen, där bolagen ser stora fördelar med att kunna odla lokalt och energisnålt genom olika tekniska lösningar. Helt enkelt verkar det däremot inte vara, vilket bland annat synts i Magasinet Filters granskning av flera odlingsförsök.

Ljusgårdas odling sker vertikalt inomhus i Tibro på en 7000 kvadratmeter stor yta. I dagsläget odlas bara sallad i lokalerna men det ska finnas planer på att utöka den satsningen till att omfatta fler produkter i framtiden.

“Det här är vår första investering inom foodtech. Ljusgårda är ett superspännande företag med stor potential. Vi ser fram emot att jobba tillsammans mot en mer hållbar framtid”, säger Alexandre Mordasini på Back in Black Capital, som också tar plats i Ljusgårdas styrelse.

Redan nästa år har Ljusgårda ambitioner att ta in mer pengar för att fortsätta expandera.

Under 2020 omsatte Ljusgårda 2,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 17,6 miljoner.

Läs mer