Den colombianske knarkkungen Pablo Escobar dog redan 1993, men genom familjeföretaget Escobar Inc. vill närmaste kretsen få namnet att fortsätta leva vidare. Det handlar om att förvalta ett arv – enligt svensken Olof Gustafsson som är vd för bolaget.
När Olof Gustafsson själv berättat historien om sin resa från Sverige till Escobar-familjens företag – och hur de idag gör affärer – så handlar det främst om att licensiera ut namnet och att stämma företag som försöker utnyttja det.
Men de senaste åren har bolaget själva också varit i blåsväder. Bland annat har de anklagats för att sälja mobiltelefonen Escobar Fold utan att faktiskt skicka några telefoner till köparna. Något som bland annat resulterat i en tvist med svenska Klarna efter att de stoppat betalningar till bolaget.
Olof Gustafsson själv har också kritiserats, bland annat när han på Tiktok uppmanade en 16-åring att köpa sex av prosituerade. Vilket bland annat resulterade i att hans konto stängdes av från det sociala mediet.
Det handlar helt enkelt om ett väldigt kontroversiellt bolag.
Vill att följarna ska köpa in sig i valutan
Nu ska Escobar Inc. satsa på egen kryptovaluta kallad Escobar Cash. Det meddelar Olof Gustafsson själv på sociala medier där han länkar till en hemsida där följarna ska kunna köpa in sig i valutan. Det speciella med den här kryptovalutan ska vara möjligheten att koppla den till fysiska Escobar-sedlar som sedan ska kunna användas som betalning.
Det här är däremot inte första gången som Escobar Inc. satsar på en kryptovaluta. Redan 2018 gick bolaget ut med att de skulle lansera något kallat Dietbitcoin – en bortglömd valuta där hemsidan dietbitcoin.org idag till vad som verkar vara en sajt för kryptobluffen Bitcoin Profit (tidigare kallat Bitcoin Code) som gjort sig ökända för att skapa fejkade nyhetssajter där kändisar utnyttjas.
Dietbitcoin lanserades bland annat på den Singapore-baserade kryptobörsen Cointiger – som bara några dagar senare valde att slänga ut Dietbitcoin från handelsplatsen och kunder som köpt valutan kompenserades.
“Cointiger kommer framöver fortsätta att förbättra analysen av projekt, informationsinsamling och verifiering, övervakning av token-projekt, etc. Vi kommer att tillhandahålla bättre tillgångar för användare, med mer rigorös granskning och en mer ansvarsfull attityd för att minimera användarnas investeringsrisker”, skrev kryptobörsen i ett pressmeddelande i mars 2019.
Varför vill ni ha en kryptovaluta?
“Det finns en long standing relationship till just kryptovaluta i Escobar Inc. Jag har sett alla problem som finns med kryptovalutor, för vi haft dem själva. Exempelvis med Dietbitcoin, där vi insåg att Bitcoin är skrivet på ett otroligt dåligt sätt och samma sak med Ethereum. Det största problemet är att det blir dyrare med transaktioner ju fler användare man har”, säger Olof Gustafsson och fortsätter:
“Vi har klonat Ripple, som har den bästa tekniken i världen, och vi har kunnat klona den helt lagligt utan att betala ett öre. Det är rätt nice. Vi har också skapat apparna och har den första fysiska kryptovalutan. Det är en seriös satsning och vårt mål är att komma in på de största kryptobörsarna i världen”.
Hur ska ni lyckas bättre den här gången?
“Det var Bitcoin-tekniken som felade och så enkelt var det. Nu har vi lärt oss av våra misstag. Men en sak är säker och det är att varumärket är starkt. Om du får Shiba Inu (populär kryptovaluta red.anm.) eller escobar cash, vad väljer du?”
Svenska myndigheten Finansinspektionen uttalar sig inte om enskilda kryptovalutor, men har i flera omgångar varnat för riskerna med att delta i en så kallad ICO, alltså lanseringen av nya kryptovalutor. De har också utfärdat generella varningar för riskerna med kryptovalutor.
“Finansinspektionen avråder generellt från investeringar i kryptotillgångar. Om du ändå vill investera, bör du vara väl införstådd med riskerna du tar. Bland de som erbjuder nya så kallade ’kryptovalutor’ just nu finns det också många bedragare. Investera aldrig i något du inte förstår, och där du inte är säker på att aktören du har att göra med är seriös. Vi uppmanar konsumenter att läsa mer om riskerna kring krypto på vår hemsida”, skriver Charlotte Fried, senior analytiker på FI, till Breakit.
På hemsidan kopplad till Escobar Cash länkar bolaget också till deras egna kryptoplånbok för valutan, den har i skrivande stund omkring 500 nedladdningar på Googles appbutik. Enligt Olof Gustafson har de sålt Escobar Cash för över 30 miljoner kronor hittills.