Sök ikon

Yaytrade laddar för att skala upp – branschveteranen ska göra varumärket globalt

Jon Olsson, Janni Delér och Gustaf Törling. Foto: TT/Faksimil/Montage
Grundarna David Knape och Jon Berglund, Gustaf Törling, Jon Olsson, Janni Delér. Foto: Press/TT/Montage

Influencerparet Jon Olsson och Janni Delérs marknadsplats Yaytrade siktar på att bygga ett globalt varumärke. Gustaf Törling kliver ombord som varumärkeschef när bolaget planerar tillväxtsatsning.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den svenska marknadsplatsen Yaytrade vill göra det enklare att köpa och sälja second hand-kläder och livsstilsprodukter och moderbolaget Ytrade Group är sedan 2021 noterade på First North.  

Nu ska bolaget växla upp arbetet med sitt varumärke och har rekryterat branschveteranen Gustaf Törling för att leda arbetet. Törling kliver in som varumärkeschef och har bland annat arbetat för Estée Lauder, Laird & Partners, Lloyd + Co och Selekt i olika roller.

”Jag är otroligt förväntansfull inför möjligheten att bygga en global Fashion Tech/eCom-grupp med inriktning på cirkularitet och hållbarhet tillsammans med teamet på Yaytrade. I mina ögon erbjuder bolaget något som inte bara är nödvändigt för planeten, utan även det mest moderna, kreativa och spännande sättet att shoppa på, och det ska bli otroligt roligt att förmedla det globalt”, säger Gustaf Törling i ett pressmeddelande.

Yaytrade fick tidigt mycket uppmärksamhet för att influencerparet Jon Olsson och Janni Delér klev in som medgrundare i bolaget. Från start grundades Yaytrade av David Knape och Jon Berglund, där den förstnämnda av de två idag är vd för bolaget.

“Vi är mycket stolta över att välkomna Gustaf till vårt team. Att vi lyckas attrahera en person med Gustafs imponerande bakgrund inom den internationella modeindustrin talar för att Yaytrade har en spännande affärsmodell och framtidsutsikter, även som kommande Fashion Tech/eCom-grupp”, säger David Knape i pressmeddelandet och fortsätter.

“Vi har haft ett år med fullt fokus på tillväxt samt att stärka och strukturera om i teamet för att börja skala upp verksamheten framgent. 2022 kommer att bli ett mycket spännande och händelserikt år för oss.”

Mellan januari och september förra året, de senaste siffrorna som finns tillgängliga, hade Yaytrade en omsättning på 7,3 miljoner kronor och ett minusresultat efter skatt på 21,3 miljoner kronor.

Läs mer