Sök ikon

Här är bolagen som slåss om podd-Sverige (och personerna bakom)

Missat Breakits stora podd-kartläggning? Här är alla delar.

Slaget om podd-marknaden är i full gång. Storbolag häller ner miljarder i poddar – och de traditionella mediebolagen vill inte halka efter. Samtidigt finns det utmanare som vill förändra branschen och som flåsar giganterna i nacken. Mitt i allt står kreatörerna, som med sina varumärken och många lyssnare lockar annonsörerna att öppna plånböckerna.

Breakit har kartlagt podd-Sverige – och här listar vi artiklarna du inte får missa.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Bauer Media går till anfall i poddkriget – "Vi är specialister"

Bauer Media är ett av radiobolagen som med näbbar och klor slåss mot Spotify och Acast i slaget om poddlyssnarna.

“Varken Spotify eller Acast har ju samma kunskap om radio och ljud. Där är vi specialister“, säger Bauers poddchef Henrik Funke till Breakit.

Läs hela artikeln här.

Henrik Funke, poddchef på Bauer Media. Foto: Press/iStock

SR:s hemliga poddarmé – 1500 journalister ska jobba med podcast

Poddlyssnadet blir allt mer populärt – och public-servicebolaget SR håller inte tillbaka när efterfrågan väntas öka ytterligare.

Nu avslöjar SR sina podd-planer.

Läs hela artikeln här.

Caroline Pouron, digitalt utbudsansvarig på SR. Foto: Press/Montage

Aller Media vill inte ge sig in i poddkriget – "Kommer att ske en konsolidering"

Poddmarknaden i Sverige är stekhet.

Men Aller Media har, till skillnad från många andra mediebolag, inga ambitioner om att bli en storspelare inom ljud.

"Min bedömning är att marknaden fortfarande är rätt omogen", säger bolagets Sara Forssberg, till Breakit.

Läs hela artikeln här.

Sara Forssberg, chef över Aller medias kommersiella erbjudande mot annonsörer. Foto: Press.

Podme vill bli som Netlfix – nu erbjuder de poddare miljondeals

Öppet, gratis och annonsfinansierat – så kan den dominerande modellen på poddmarknaden sammanfattas.

För cirka fyra år sedan frågade Johan Strömberg sig varför – och såg utrymme för något annat.

“Jag tyckte att det var en nobrainer”, säger Podme:s vd och grundare till Breakit.

Enligt källor till Breakit är bolaget nu på jakt efter poddare – och är beredda att betala för det.

Läs hela artikeln här.

Podme:s vd Johan Strömberg är nöjd med utvecklingen. Foto: Pressbild

Perfect Day spår uppgång efter krisåren: “Det borde inte finns något hinder för inlåsta poddar om några år”

Efter krisåren har Perfect Day kommit ut på andra sidan tunneln. Nu har poddbolaget ett “makalöst bra år” i ryggen, enligt vd:n Karolina Roslund.

"Podd är en växande marknad och än så länge finns det väldigt lite pengar generellt sett i den här branschen. Men den växer snabbt och vi har tagit marknadsandelar i år”, säger hon till Breakit.

Läs hela artikeln här.

Karolina Roslund, vd för Perfect Day och Hannah Widell tillsammans med Amanda Schulman, bolagets grundare. Foto: Press.

Ras för Pärleros poddbolag – omsättningen slaktas (men nu verkar det ha vänt igen)

Influencern och poddprofilen Alexander Pärleros bolagsgrupp Panc fick en rejäl smäll förra året och fick se omsättningen halveras.

Men nu tror vd:n Daniel Hallén på ljusare tider.

“Vi kommer att fortsätta vara ett av de ledande mediebolagen på marknaden”, säger han till Breakit.

Läs hela artikeln här.

Daniel Hallén och Alexander Pärleros. Foto: Press.

De är Sveriges hetaste poddare – så mycket drar deras bolag in

Vad har Alex Schulman och Sigge Eklund gemensamt med humortrion JLC och komikern Johanna Nordström?

De dominerar podd-toppen i Sverige – och Breakit har plockat fram siffrorna på hur mycket de drar in i de egna bolagen.

Läs hela artikeln här.

Lucas Simonsson, Johanna Nordström och Alex Schulman. Foto: Press/Montage

Därför satsar de pengar på att höras i poddar: "Det mest intima medieslaget"

Bolagen som vill annonsera i poddar rusar till ljudformatet i takt med att lyssnarna ökar. Men det finns flera frågetecken som skakar branschen.

Breakit har pratat med två storbolag som valt att hoppa på tåget och satsar på att nå ut till kunder genom poddar.

"Vi har gått all in", säger Simon Post, mediachef på Tre.

Läs hela artikeln här.

Mobiloperatören Tre och försäkringsbolaget Trygg-Hansa är två av bolagen som satsar på att höras i poddar. Foto: Press/Montage.

Martin Hävner och Åsa Johansson: Kriget om poddarna – här är branschens vinnare

Så vilken analysen gör Breakits Martin Hävner och Åsa Johansson efter att ha grottat ned sig i poddbranschen och kartlagt aktörerna på den svenska marknaden? Vem kommer att vinna och vem kommer att få det tufft? Här kommer hela analysen. 

Läs hela artikeln här. 

Breakits reportrar Martin Hävner och Åsa Johansson. 

Podd-special: Miljarder plöjs ned i podcasts – men hur ser marknaden ut egentligen?

Poddar har blivit stekhett och det ena bolaget efter det andra plöjer ned förmögenheter i podcast. Men än är branschen i sin linda. I det här podd-avsnittet reder vi ut hur den snåriga poddmarknaden i Sverige hänger ihop. 

Lyssna på hela avsnittet här.  

Podd-special: Spotifys storsatsning, Acasts förvirring och utmanarnas offensiv i kampen om poddlyssnarna

Giganterna, utmanarna, radiobolagen och kreatörerna. Det är bara några av spelarna på den svenska podd-scenen. I det senaste avsnittet av Breakits podd reder Breakits Martin Hävner och Åsa Johansson ut vilka de olika aktören i branschen är, vilka som tjänar pengar på poddar och om det verkligen finns några vinnare.

Lyssna på hela avsnittet här. 

Missa inte vår stora kartläggning av podd-Sverige – aktörerna, siffrorna och allt du behöver veta.

Läs mer