Sök ikon

Foodora ger sig in i covidstriden – börjar sälja självtester

Hans Skruvfors, Sverigechef Foodora, Pär Svärdson, vd Apotea och Louise Nylén, vd Dynamic Code. Foto: Press/TT/IStock

Det är många som vill testa sig när den senaste vågen av covidsmitta rullar in över Europa.

Nu vill bud- och leveransbolaget Foodora vara med och möta efterfrågan och börjar därför sälja självtest.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Leveranserna av testerna sker “kontaktlöst och lämnas utanför kundens dörr”, skriver Foodora i ett pressmeddelande på tisdagen. 

“Smittan ökar och vi vill därför öka möjligheten att det ska vara lättare att testa sig. Genom att erbjuda hemtester med snabb leverans, inom 30 minuter, hoppas jag att vi kan göra skillnad”, säger Hans Skruvfors som är vd för Foodora i Sverige. 

Distributionen av testerna sker via det bolaget kallar Foodora Markets, det vill säga de butiker, så kallade “dark stores”, som Foodora började etablera i Sverige under förra hösten och som nu finns i många av Sveriges städer. 

Det aktuella testet från Foodora är ett så kallat antigentest. Det görs via topsning i näsan och efter cirka 15 minuter får man reda på om man har en pågående infektion.

Testboom

Flera apotek och andra vårdaktörer har under de senaste veckorna vittnat om en kraftigt ökad efterfrågan på bland annat tester i kölvattnet från den senaste covid-vågen och från spridningen av den vanliga säsongsinfluensan.  

“Vi får in tester nästan varje dag men de säljer slut direkt. Vi har sett en enorm ökning i efterfrågan när det gäller antigen-tester och de leveranser vi fått in har sålt slut på några timmar”, sa Apoteas vd:n Pär Svärdson till sajten Ehandel dagen innan julafton. 

Breakit har också varit i kontakt med apotekskedjor som berättar om en “extrem” ökning av efterfrågan på test. I mitten av december hade Apotekets försäljning av självtest gått upp med 300 procent i jämförelse med nivån under oktober. Samma typ av vittnesmål kommer från diagnostik- och labbolaget Dynamic Code.

“Vi ser en signifikant ökning. Det beror på det ökade smittoläget, den generella influensasäsongen och att vården på många ställen just nu har längre ledtider för ett PCR-test. Vi jobbar mycket med tillgänglighet av våra tester eftersom vi tycker det är viktigt att individer snabbt ska få möjlighet till ett säkert testsvar och därigenom diagnos", säger Dynamic Codes vd Louise Nylén till Breakit. 

Hon fortsätter:

"Vi har under hösten ökat tillgängligheten genom samarbete med flera apotek, distribution via Airmee och hemleverans med exempelvis Vembla och Mathem”.

Läs mer