Den svenska elsparkcykelmarknaden är ständigt i ropet. Förbud, regleringar och begränsningar diskuteras med jämna mellanrum.
Men det stoppar inte den svenska pionjären Voi från att stänga en ny tung kapitalrunda.
Totalt investeras nu 115 miljoner dollar, motsvarande cirka 1 miljard kronor i det svenska bolaget. Vois första investerare, VNV Global, samt den tidigare investeraren Raine Group tar den största delen av rundan, enligt ett pressmeddelande.
“Vi har investerat i Voi sedan dag ett och tycker det är spännande att se detta tre år gamla företag etablera sig som den ledande och mest effektiva mikromobilitetsoperatören i Europa. Vi närmar oss en brytpunkt med mikromobilitet där städer, ledda av sina invånare, upptäckt potentialen i detta nya transportslag”, säger Per Brilioth, vd på VNV Global, som är en av hjärnorna bakom den svenska snabbväxaren.
"Voi är fullt integrerade med kollektivtrafiken, har hållbara leverantörskedjor och en flotta som drivs med förnybar energi. Det placerar Voi långt före konkurrenterna som den vuxna och ansvarstagande partnern för städerna.”
Ytterligare en lång rad investerare deltar i kapitalrundan, bland annat familjen Wattins Inbox Capital, Stena-sfärens Stena Sessan, Nordic Ninja, Kreos Capital samt nya investerare i form av finska Ilmarinen, det (relativt) nystartade riskkapitalbolaget Nineyards Equity och ICT Capital. Även ”ledande entreprenörer” från bolag som King, Avito och BCG ska ha deltagit i rundan.
Någon värdering kopplat till finansieringsrundan delger inte Voi. När bolaget tog in kapital tidigare i år landade värderingen på över 7 miljarder kronor. Enligt källor till Breakit uppgår värderingen till närmare 1 miljard dollar ii en kombination av aktier, lån och konvertibel. Dagens Industri har liknande uppgifter.
Voi ska expandera
Pengarna ska nu användas till fortsatt expansion i Europa samt inköp av fler elcyklar (inte elsparkcyklar).
“Det råder ingen tvivel om att mikromobilitet är här för att stanna. Voi vill vara förstavalet i Europa för städer som vill ge sina invånare och besökare ett integrerat, smart sätt att ta sig runt på. I vårt nära samarbete med städer ser vi att en ny vision för transport i städer tar vid som utgör ett bra komplement till kollektivtrafiken. Vi bygger framtiden för transporter och satsar på att varje Voi-stad ska bli en bättre plats att bo på och leva i”, säger Vois medgrundare och vd Fredrik Hjelm i en kommentar.
Enligt Voi kommer 2021 bli ett rekordår för bolaget med en omsättningen som ökat med 140 procent. Då bolaget omsatte 395 miljoner kronor under 2020 bör omsättningen alltså landa på cirka 948 miljoner kronor i år.
Hur det ser ut på sista raden för 2021 framgår däremot inte, men bolaget skriver i pressmeddelandet att ”marginaler och lönsamhet förbättrades” under året. 2020 landade förlusten på 476 miljoner kronor.
”Voi blev det första stora elsparkcykelföretaget som nådde månatlig lönsamhet för hela bolaget i juni 2020 och fortsatte att förbättra marginaler och resor per elsparkcykel när man gick in på nya marknader 2021”, skriver bolaget.
Voi, som grundades 2018, finns idag i över 70 städer i tolv länder. Huvudkontoret ligger fortsatt i Stockholm och Voi har idag 1000 anställda.
Bolaget har under 2021 tagit in totalt 160 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,4 miljarder kronor.