Produktion av kläder står för ungefär en tiondel av de globala utsläppen av växthusgaser.
Det snabbaste sättet att sänka utsläppen från modebranschen är därför – rent krasst – att använda samma plagg fler gånger i stället för att köpa nytt.
Det har startupen Hack your closet tagit fast på. Bolaget är ett av flera i branschen för prenumeration på kläder. I USA finns ett gäng olika bolag och i Sverige finns bland annat konkurrenten Released som har en liknande modell.
Poängen med upplägget är inte bara att ge kunderna variation i klädval, utan också att sänka klimatutsläppen genom att kläderna används mer effektivt.
170 plagg i stället för 3 – ger samma utsläpp
Nu har Hack your closet tagit reda på mer i detalj hur utsläppen förändras när en kund går över till prenumeration.
“En kvinna i Sverige köper i genomsnitt tre nya plagg per månad. Med våra användare kan vi se att vissa av dem helt har slutat köpa kläder, de använder bara oss, medan andra fortsätter köpa en del kläder. Men i genomsnitt sjunker deras inköp väldigt kraftigt”, säger Hack your closets medgrundare Lisa Gautier.
Att köpa tre plagg orsakar i snitt utsläpp på 27 kilo koldioxidekvivalenter.
En genomsnittlig användare av Hack your closet orsakar utsläpp på 0,8 kilo – för motsvarande användning.
Siffrorna är förstås en partsinlaga från Hack your closet – men bolaget har låtit konsultbolaget Miljögiraff granska och verifiera siffrorna.
“Vi vill inte bara göra antaganden, utan också räkna ut i detalj vilka utsläpp vi har. I praktiken blir det så att 170 plagg från oss som du får hemskickade motsvarar utsläppen från 3 nya plagg du köper själv. Det blir en enorm skillnad för klimatet”, säger Lisa Gautier, vars medgrundare Mikaela Larsell Ayesa har en masterutbildning i cirkulär ekonomi.
Dark closet i Strasbourg
Hack your closet driver sin verksamhet i form av två så kallade dark closets – en i Kista utanför Stockholm och en i franska Strasbourg.
I praktiken handlar det om stora lagerlokaler där kläderna förvaras, tvättas och packas.
Bolaget har tidigare tagit in cirka 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Pale Blue Dot, J12 Ventures och Luminar Ventures.
Nu närmar de sig 3000 betalande kunder med cirka 10 miljoner i intäkter.
“Vi ska öppna en ny dark closet per år i Europa. En garderob kan nu ut till flera länder, men eftersom transporterna inte får vara för långa så behöver den enda vara hyfsat nära kunderna”, säger Lisa Gautier.