Sök ikon

Weard nobbar riskkapital och växer så det knakar: “Vill visa att vi kan det här”

Marwin Gordon, grundare av Weard. Foto: Martin Bohm och Gustav Anestam

Svenska Weard satsar på kläder av bambu och växer snabbt. Nu blickar de mot Europa.


Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Svenska Weard tror stenhårt på att underkläder av bambu är framtiden. Och om vi ska gå efter tillväxten i bolaget så ligger det kanske något i den tanken. Sedan starten 2019 har Weard ökat sin omsättning från 1 miljon kronor, till 5,5 miljoner kronor och i år ligger prognosen på 15 miljoner – samtidigt som målen för det kommande året är högt satta med en tillväxt på över 300 procent. 

När Breakit når grundaren Marwin Gordon är han på tillfälligt besök i Göteborg.

“Jag tyckte att vi hittade något kul och spännande i bambu. Det är unikt i sin komfort och känsla. Jag hade testat materialet i strumpor, sen försökte vi ta reda på vilka produkter vi kunde använda materialet till och kom fram till att det var underkläder och basplagg.“

Än så länge har tillväxten dessutom varit lönsam och helt utan något riskkapital. Även om Marwin Gordon är öppen för att det kanske inte alltid kommer att vara strategin.

“Vi har inte uteslutit riskkapital. Men vi vill bli väldigt duktiga på det vi gör och när vi startade det här så var vi tre personer där ingen egentligen hade erfarenhet från e-handel. Det jag vet är hur man bygger ett starkt grundteam och får en bra gruppkänsla”, säger Marwin Gordon och fortsätter:

“Vi har höga ambitioner och planer på att växa utomlands. Då tror jag absolut att vi vill ta in kapital. Men först och främst vill visa att vi kan det här från grunden.”

Spanar mot fler marknader

Nästa år är det först och främst att ta ytterligare position i Sverige som gäller. Där känner grundaren sig inte nöjd med var de befinner sig ännu. Under den andra halvan nästa år finns det en plan om att börja undersöka expansionsmöjligheterna på andra marknader.

Marwin Gordon lyfter också fram att bolaget valde att arbeta med bambu för att det är hållbart ur flera perspektiv. Dels att materialet är hållbart, vilket gör att kläderna inte blir slitna lika snabbt. Dels att bambuplantan växer snabbt och inte kräver lika mycket vatten, jämfört med bomull så klarar den sig på resurserna som finns i naturen och behöver inte dedikerad åkermark.

När jag nämnde det här på kontoret så sa min kollega att bambukläder, kanske något hårdvinklat, hade förändrat hans liv. Men han undrade samtidigt varför det bara var en viss procent bambu, hade det inte varit hållbart att ha så mycket bambu som möjligt?

“Vi har några plagg som är upp till 95 procent bambu och de lägsta ligger på 67 procent. Men vi vill skapa så bra och sköna produkter som möjligt och då har bomull mycket bra egenskaper också. Folk vill inte bara köpa hållbara produkter, de vill köpa bra produkter som också är hållbara.”

Hur säkerställer man att bambun som används är hållbar?

Vi jobbar med de i branschen som har arbetat längst med den här produktionen och utvecklat den mest. Det är en djungel att sätta sig in i, men vi har ställt höga krav på att kunna spåra produktionen så att i alla fall vi har ryggen fri och kan fortsätta jobba med det här även framåt. Vi vill och kan vara transparenta kring produktionen och följa upp allt. Målet är att minska bomullen som är minst bra ur framförallt ett bevattningsperspektiv.”

Utöver materialet som används så säger Marwin Gordon att de också vill vara restriktiva med nya färger och modeller av sina plagg. Istället vill de hålla sig till enstaka produkter i varje kategori.

Idag sker försäljningen genom bolagets egna e-handel. Om det kommer en satsning mot andra återförsäljare och egna butiker framöver är inte beslutat än. Grundaren säger att de utforskar de olika alternativen och att även pop-up butiker är ett spår.

Weard har idag 5-6 heltidsanställda.

Läs mer