Sök ikon

Svenska Fishbrain köper amerikansk fiskeapp: "Stora planer"

Johan Attby, grundare Fishbrain. Foto: Press/Unsplash

Den svenska appen Fishbrain vill förenkla livet för alla fiskare och omsatte förra året närmare 85 miljoner kronor. Nu gör bolaget ett förvärv i USA som ska underlätta regelefterlevnaden för alla användare i appen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den svenska fiskeappen Fishbrain har USA som sin främsta marknad med miljoner av användare. Bolaget har genom åren också tagit in mängder av riskkapital för att finansiera den kraftiga – men än så länge väldigt kostsamma – tillväxten.

Idag meddelar Fishbrain, med grundaren och vd:n Johan Attby i spetsen, att bolaget förvärvar det USA-baserade bolaget Fish rules – ett bolag som gör det enklare för fiskare att hålla koll på lokala fiskeregler.

“Nyckeln till en lyckad fiskeresa är att ta hänsyn till naturen i världen. Och en stor del i detta är att följa lokala lagar och regler, och att behandla varje fångst med respekten som den förtjänar”, säger Johan Attby i ett pressmeddelande och fortsätter:

“I takt med att Fishbrain-communityt fortsätter växa och inkluderar personer inom alla olika skicklighetsnivåer, så inser vi att de behöver sätt att kunna hålla sig till reglerna överallt där de än befinner sig.”

Appen från amerikanska Fish rules kommer kommer fortsatt att vara en fristående produkt men med innehåll som kommer att integreras i Fishbrains sajt och app under andra kvartalet nästa år. 

"Fishbrain fortsätter att växa – vårt community är 10 miljoner användare starkt bara i USA – och vi måste fortsätta att bredda vårt erbjudande för att kunna erbjuda dem den bästa möjliga upplevelsen. Vi har stora planer och höga mål – och det här förvärvet är en del av vår bredare strategi för att värna vårt samhälle mot säkert och ansvarsfullt fiske”, säger Fishbrains styrelseordförande Niklas Eklund.

Vad köpeskillingen hamnar på vill bolaget inte kommunicera.

Totalt har Fishbrain 13 miljoner registrerade användare enligt bolaget själva. Något som har gjort att bolaget också börjar få mängder av data i sin plattform. Data som används både för miljöinitiativ och för att förbättra den egna verksamheten enligt Johan Attby.

"Vi samarbetar med forskare i USA, Danmark och Storbritannien där de använder vår data anonymiserad. Datan kan användas för att att skapa rapporter om hållbart fiske och för att sätta regler och begränsningar. Det har ofta baserats på ganska liten mängd data annars", säger han och fortsätter. 

 "Sen har vi även ett samarbete i USA kring utrotningshotade arter. Där vi kan upplysa fiskarna så att de verkligen släpper tillbaka fiskar som är hotade. Och i Florida samarbetar vi åt andra hållet för att deras Wildlife commission ska kunna se hur invasiva arter sprids och agera därefter."

Datan kan även användas för att förbättra bland annat den marknadsplats som bolaget har i USA enligt Johan Attby. Där deras användare ofta rapporterar in vilka drag och prylar de använt när de fångat en särskild fisk. Men också att deras egna fiskeprognoser får mer data att arbeta efter.

"Det är nog så viktigt att våra befintliga funktioner bara blir bättre."

Under 2020 omsatte bolaget närmare 84,8 miljoner kronor med ett minusresultat på 59,3 miljoner. Antalet anställda ligger i dagsläget på 127 personer och bolagets huvudkontor ligger i Stockholm.

Bland bolagets investerare finns bland annat Northzone, Industrifonden, B Capital Group, SoftBank Ventures, Lucern, Consensus och Adrigo.

Läs mer