Den svenska startupen Cling Systems vill göra det billigare och enklare att återvinna och återanvända batterier. Något som medgrundaren William Bergh lyfter fram som något helt avgörande för elektrifieringen av fordonsindustrin.
“Batterier idag hamnar i ett fragmenterat återvinningssystem. Den stora utmaningen är att det finns tusentals olika batterimodeller som ligger huller om buller hos olika verkstäder och bildemontörer, och som dessutom har använts olika. Vi hjälper de som letar efter gamla batterier att dels hitta batterierna men också att ta reda på vilka batterier som ska återvinnas och vilka som kan återanvändas och få ett ‘second life’ direkt”, säger han.
För att växla upp satsningen har bolaget, som idag sitter på Norrsken, idag tagit in 21 miljoner kronor från en rad investerare. Det framgår av ett pressmeddelande.
Ser fram emot ett spännande år
Kapitalrundan leds av Trucks VC och First Venture och pengarna ska främst snabba på utvecklingen av bolagets marknadsplattform. Andra investerare är Voyagers Climate Tech Fund, Walter&Johanna, Assartorps Säteri, Friedrich Neuman, Sven Heiligtag och Einar Bodström.
”Vår närvaro har gett oss ett högt förtroende i branschen och har potentiella kunder och samarbetspartner från både Europa, Nordamerika och Asien. Med ett fantastiskt stöd från över 15 strategiska investerare kommer 2022 bli otroligt spännande. Vi vill göra den elektriska omställningen hållbar på riktigt”, säger William Bergh.
Bakom bolaget står alltså William Bergh som skrev sin masteruppsats om insamling till återvinning på Northvolts återvinningsavdelning, Revolt. Med sig har han Gunnar Magnusson, tidigare ansvarig för Volvo Cars hantering av uttjänta batterier och Axel Sundberg som tidigare arbetade på Spotify.
Ska öka batteriernas hållbarhet
Bolaget startade sin verksamhet i maj 2020 och har idag främst pilotprojekt med olika aktörer inom branschen. Enligt pressmeddelandet från bolaget så kan bara den komplicerade logistiken inom batteriåtervinningen utgöra hela 50 procent av återvinningskostnaderna.
Att lösa själva systemet för hur batterierna ska hanteras, vilka som ska återanvändas, återtillverkas eller återvinnas blir därför en väldigt viktig fråga enligt William Bergh.
“Batterier har en stor miljöpåverkan i sin produktion, men de är samtidigt en fantastisk teknologi när den används. Därför måste vi se till att batterierna i sig är hållbara och då är en stor del i det själva återvinningen.”