Sök ikon

Calle Schulman lämnar sin egen byrå – startar nytt för att kreatörer ska få mer i plånboken

Calle Schulman lämnar den egna reklambyrån Good Enough Media, som bland annat har skapat innehåll för Meds med Måns Zelmerlöw i huvudrollen. Foto: Press.
Calle Schulman lämnar den egna reklambyrån Good Enough Media, som bland annat har skapat innehåll för Meds med Måns Zelmerlöw i huvudrollen. Foto: Press.

Reklamprofilen och influencern Calle Schulman har fått nog av traditionella byråer. Nu hoppar han av sin tidigare verksamhet och startar nytt i samma bransch – med fokus på att kreatörerna ska få mer för sitt slit.


Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Calle Schulman har tidigare drivit mediebyrån Good Enough Media, men nyligen gjorde han en sorti från bolaget han också varit med och grundat. Nu är siktet inställt på att fortsätta inom samma bransch, men med fokus på att gynna kreatörerna mer. 

I grund och botten så ska det nya bolaget, Heist X, producera innehåll, främst reklam. 

”Det nya bolaget grundar sig i insikten om att det är fel att kundernas pengar går till fel saker, som byråernas lokaler, andra onödiga fasta kostnader och höga löner för de som leder bolaget, snarare än för kreatörerna som ju är de som faktiskt gör jobbet”, säger Calle Schulman till Breakit. 

Tanken är att han ska driva bolaget och inte ha några anställda. Istället ska frilansare anlitas till respektive projekt – för att skräddarsy rätt team till uppdragen. 

”Vill bygga upp varje uppdrag med ett helt eget team. Jag gör grundarbetet och sätter idé och ringer sen in ett team till att ta det i hamn. Så man får bara folk som passar till just det. Efter projektet är det bara jag kvar.”

Finns det en risk för att uppdragen inte blir klara i tid om du inte har några anställda utan endast jobbar med frilansare som kanske är upptagna? 

”Det är klart att det finns en risk för det. Men jag litar på att mitt nätverk är starkt, att jag får tag på rätt folk och att de är tillgängliga så att jag får ihop rätt team till varje uppdrag. Med den här affärsmodellen behöver jag inte heller ta in tråkiga uppdrag för bröd och smör, som många byråer gör", säger Calle Schulman.

Tycker du att den vanliga byråvärlden ligger efter? Är det gammalmodigt?

”Ja, det stämmer verkligen i allra högsta grad. Den har sett likadan ut länge. Många av de här byråerna tar inga risker, gör halvdana jobb och låter pengarna klättra högst upp i hierarkin.”

Var det något som du upplevde på Good Enough Media, som du har tidigare har drivit och precis har lämnat?

”Jag ska inte säga att Good Enough Media är ett undantag, men de är så små och det finns värre fall. Men jag vill skapa ett nytt sätt som framförallt har känslan av att det är kunderna och kreatörerna som belönas.”

Enligt Schulman är bolaget redan lönsamt, tack vare att de fasta utgifterna är så gott som noll. Under 2022 räknar han med att omsätta minst 5 miljoner kronor.

”Men det kan definitivt bli mer.”

Har du något hållbarhets- och klimattänk i den nya satsningen? 

”Ja, absolut, men det lever man ju med hela tiden i bakhuvudet. Egentligen är ju det bästa att inte producera något alls, för då blir det ju inga utsläpp. Heist X producerar ju dock inga fysiska produkter så där klarar jag mig ju. Och man måste ju ändå jobba. Men Heist X kommer inte ha något kontor så det blir exempelvis inga resor till och från jobbet. Det är ju bra antar jag”, säger Calle Schulman.

Calle Schulman är förutom sitt engagemang inom reklamsfären stor på Instagram, där han närmar sig 100 000 följare. 

Är det viktigt att ha många följare på Instagram när man jobbar inom det området som du gör? Vad har det för värden?

”Nej, absolut inte. Det skulle inte kännas bra om jag fick uppdrag för att jag hade många följare. Det finns inget självändamål med att vara stor på sociala medier.”

Varför skulle det inte kännas bra menar du?

”Det kanske var fel ordval. De senaste åren har det inte varit en anledning till att jag fått uppdrag", säger Schulman och tillägger: 

”Självklart är det bra att jag kan uttrycka mig för många och berätta när det går bra och vad jag gör."

Nettomsättning för Good Enough Media uppgick under 2020 till 11,2 miljoner kronor och årets resultat landade på 54 000 kronor.

 

Läs mer