Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Boxbollen-bröderna siktar på 200.000 bollar under granen: “Kommer nog alltid vara starka kring julhandeln”

Bröderna bakom Boxbollen, Jacob och Victor Eriksson. Foto: Press/Faksimil/Montage
Bröderna bakom Boxbollen, Jacob och Victor Eriksson. Foto: Press/Faksimil/Montage

Träningsleksaken Boxbollen har blivit en försäljningssuccé och grundar-duon ställer fortsatt höga mål för det kommande året.

Men trots stark tillväxt fortsätter de att själva kuska runt och filma influencers: "Tror ingen annan kan göra det bättre för vi har bäst koll på vad vi vill förmedla och vet vad vi är ute efter", säger Jacob Eriksson.

Och det är fortfarande en viss typ av influencersamarbeten som är överlägsna andra.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Boxbollens grundare, bröderna Jacob och Victor Eriksson, räknar i år med att omsätta omkring 50 miljoner kronor – med en rejäl vinst. Deras träningsleksak; en boll som sitter fast i ett pannband (som du ska försöka boxa framför dig) med tillhörande app har på kort tid blivit en riktig succé. 

Just nu befinner sig bolaget i sin viktigaste säljperiod. Det är julhandeln som har blivit brödernas stora grej – med nästan 80 procent av försäljningen under november och december. I år har de satt som mål att sälja 200.000 boxbollar under november och december – mer än vad de fram tills nyligen hade sålt totalt sedan starten 2018.

“Vi kom hem från London igår. Vi kör massor av samarbeten där nu och träffade potentiella återförsäljare. Selfridges började sälja direkt”, säger Jacob Eriksson samtidigt som jag känner igen ljudet i bakgrunden.

Jag har nog aldrig ringt er när ni inte sitter i bilen?

Bröderna skrattar.

“Vi sitter mycket i bilen eftersom att det är vi själva som åker runt och spelar in alla filmer med våra olika profiler. Igår var det bland annat Chelsea-legendaren John Terry. Det var kul för han gör nästan inga samarbeten. Det var brorsan som lirkade in den”, säger Jacob Eriksson.

Varför åker ni själva runt och sköter inspelningarna?

“Vi är bra på det. Jag tror inte någon annan kan göra det bättre för vi har bäst koll på vad vi vill förmedla och vet vad vi är ute efter. Vi kan produkten bäst och kan få coacha de som använder den. Många som frågat om de får ta över och göra vårt content, men tyvärr, vi släpper inte den.”

Nycklarna bakom bolagets kraftiga försäljning har Jacob Eriksson pratat om tidigare. Dels blev bolaget virala på det sociala mediet Tiktok, dels har de använt sig flitigt av influencers för att nå ut med träningsleksaken. 

Vilka influencers funkar bäst?

“Influencers som föräldrarna följer och som är folkkära. Och influencers som barnen följer. Det behöver inte vara samma, men vi har märkt att det där som brukar kallas för folkkär funderar väldigt bra. När vi har gjort samarbeten med profiler som bara är internetkända så har det inte alltid blivit så bra”, säger Victor Eriksson.

Målet att nå 200.000 sålda bollar under julhandeln ser än så länge ut att gå vägen enligt Jacob Eriksson. Framförallt om Storbritannien fortsätter att gå bra och försäljningen håller i sig fram till Boxing Day den 27:e. 

“Har vi samma höga tryck så når vi målet och kanske lite till”, säger Jacob Eriksson.

Varför tror ni att den går så bra under julen?

“Jag tror att vi har prissatt den väldigt bra för att fungera som julklapp och att målgruppen är perfekt. Du kan köpa 3-4 stycken och ge till olika personer, oavsett om det är kids eller föräldrar.”

Ser ni någon risk i att julhandeln är så dominant?

“Vi har några initiativ som vi satt igång och som vi tror kommer balansera ut försäljningen en del, men vi kommer nog alltid att vara starka kring julen. En sak vi satsar på är försäljning mot företag som vill köpa in till sina anställda. Storbritannien har fått igång en stor förfrågan på det jämfört med Sverige, men de har stora tekniska krav också som vi arbetar på just nu. Integration med Slack etc.”, fyller Victor Eriksson i.

Testar nya utmaningar i appen

Bröderna berättar också att de utöver själva boxningen även har börjat introducera fler typer av utmaningar i appen. Som reaktionstester och tävlingar där användarna ska klappa händerna så mycket som möjligt under en viss tid. De har också tävlingar där användarna kan vinna pengar, något som höjer mängden engagemang i appen från de befintliga användarna snarare än att locka nya användare, berättar Jacob Eriksson.

“Vi vill bryta stillasittande, och kan vi få miljoner människor att ställa sig upp och klappa, gör man det och maxar i tio sekunder så blir man helt svettig och varm. Det är ganska jobbigt”, säger han.

Inför nästa år satsar Boxbollen-grundarna att de har en prognos på att sälja för en bit över 100 miljoner kronor.

“Det blir ingen femdubbling som i år, om vi når våra 50 miljoner. Men tillväxten beror också lite på vad strategin blir. Om vi ska ta in mer pengar eller gasa på själva”, säger Jacob Eriksson och fortsätter.

“Senaste veckan har vi fått några intressanta namn som vill investera. Det skulle avgöra lite hur många marknader vi mäktar med nästa år.”

Några av Boxbollens investerare idag är Revolution Races grundare Pernilla och Niclas Nyrensten, genom Nyrensten Invest, Humbles grundare och vd Noel Abdayem, genom NCPA Holding, samt Daniel Redgert, genom Redgert Comms. Även Eequity-grundarna Patrik Hedelin och Magnus Wiberg har investerat, liksom skådespelaren Dragomir Mrsic.

Senast vi pratade kändes det som att ni blev lite överraskade av hållbarhetsfrågan. Är det något ni tänkt vidare på hur ni ska jobba med?

“Det är något som vi kollar på, genom erfarenhet och nyckelrekryteringar. Just nu är det fullt fokus på fjärde kvartalet. Men det är med på agendan för nästa år.”

Läs mer