Över hundra bolag anmälde sig till Breakits klimatutmaning Impact Challenge, den fjärde i ordningen. Efter fem veckor har närmare 50 bolag tagit sig hela vägen i mål – och blivit mer hållbara på vägen.
Under den här tiden har bolagen i steg för steg undersökt allt från elavtal och sopsortering på kontoret, till leverantörer och affärsmodell. Det är tuffa uppgifter för de flesta företag och väldigt utmanande på den korta period som vi la fram för deltagarna i utmaningen.
Målet är att alla deltagare ska sätta fullt fokus på att hitta så många och viktiga förändringar som möjligt där de kan ställa om sin verksamhet att bli mer hållbar. Och att det under perioden faktiskt ska ske konkreta förändringar.
“Varje år är det lika roligt att se de många olika initiativen och förändringarna som företag lanserar eller börjar arbeta på under den här perioden. Det märks att många företag tar den här utmaningen på stort allvar”, säger Tobias Blixt, reporter på Breakit och årets Impact-general.
Några av de initiativ som tagits fram kan ni redan nu läsa om på Breakit. Bland annat om Estrid och hur de jobbat för att minska sin klimatpåverkan.
Nästa vecka kommer vi att avslöja vem som vann priset Årets Förändringsresa, som delas ut av SJ, Breakits partner under Impact Challenge.
Men redan nu kan vi avslöja bolagen som tog sig hela vägen i mål.
Här är alla bolag som har klarat av Impact Challenge under hösten 2021
Abios
Alwy
Aspinova
Boid
Bizzco
Blanche Media
Bonnierförlagen
Breakit
Columbia Road
DomainCrawler
Dreams
EnRival
Ekonomibolaget
Estrid Sweden
Feight
GoToWork
Gro Play
Growth Marketing
Hansen Advokatbyrå
Hemmy
Hubins
Internet Vikings
ISEC Group
Leeads
Lön & HR Bolaget
Mannheimer Swartling
MAQS Advokatbyrå
Mediafy
Plantmore.com
Pro4u
Resultify
SaveLend Group
Sokigo
Stiftelsen Psykosyntesakademin
Swace Digital
T5 Community
Textbyrån Beep
Valunite
Web Guide Partner
Ymer IT Väst
Kallan Rechtsanwaltsgesesellschaft
Zenith Group
Decerno
Mpya Digital
LD konsult & redovisning
Skira
Beyond Retail
Synteda
The Humble Co.