Det var efter Black Week som e-handelsbolaget Cdon hamnade i blåsväder efter att kunder misstänkts ha lurats på miljonbelopp. Varpå bolaget tvingades kompensera kunderna på uppemot 20 miljoner kronor.
“Självkritiken i detta är att vi borde ha upptäckt detta i ett tidigare stadie. På basis av den här händelsen så optimerar vi nu vår övervakning av alla handlare för att upptäcka avvikelser tidigare”, kommenterade vd Allan Junge Jensen till Breakit.
Nu uppger han för branschsajten Ehandel att kompensationen till kunderna pågår.
"Vi undersöker alla order som kan vara drabbade av den här incidenten. Vi håller just nu på att kompensera kunderna så snabbt som möjligt. Vi säkerställer att alla som drabbats får nödvändig information för att försäkras om hur och när vi kommer att hantera deras fordran", säger Allan Junge Jensen, tillförordnad vd på Cdon, till Ehandel.
Hittills har det lett till att fem handlare har kastats ut.
"Tre handlare har stängts av efter det inträffade, en av dem är mobileshop.se. Två andra har därefter stängts av efter en ny riskanalys från vår sida. Dessutom har vi ändrat villkoren för fyra andra handlare, men de har inte blivit avstängda. Allt för att förhindra att det här inte händer igen i framtiden", säger Jensen.
Jensen säger vidare till Ehandel att man fortfarande undersöker det inträffade och att man överväger hur man ska gå vidare.