Den norska influencerplattformen Inzpire.me har arbetat sedan 2016 med att bygga upp sin verksamhet för digital marknadsföring och omsatte 28,5 miljoner norska kronor under pandemiåret 2020.
Nu satsar norrmännen på Sverige med Sverigechefen Caroline Lundmark i spetsen.
“Det är en spännande möjlighet att få vara med och bygga upp något på den svenska marknaden från start. Influencer marketing har vuxit senaste åren och har en mycket mer självklart del av mediemixen nu för tiden hos medieköparna”, säger hon i ett pressmeddelande.
Caroline Lundmark kommer närmast från e-handelsplattformen Tipser. Det bolaget såldes nyligen till amerikanska Bolt (inte den estniska taxi-tjänsten Bolt alltså) för 1,8 miljarder kronor.
“Caroline är en väldigt bra match för oss och vår kultur. Hon är orädd, ärlig och professionellt stark. Det är så vi vill att kunder och partners ska uppleva inzpire.me. Jag ser verklige fram emot att arbeta med Caroline”, säger Mats Lyngstad, vd och medgrundaren av Inzpire.me.
Bolaget hänvisar också till undersökningar från kantar om att investeringar i influencermarknadsföring väntas öka med 71 procent under det kommande året. Samtidigt som de lyfter fram att annonsörer i Sverige spenderar dubbelt så mycket på digital marknadsföring än i Norge.
“2022 blir ett spännande år för influencer marketing med högre krav på ROI. Vi ser att branschen ställer mer krav generellt på Influencer marketing än tidigare”, säger Caroline Lundmark.
Inzpire.me har idag 40 anställda. De har tidigare tagit in bland annat Schibsted som investerare i bolaget och har nu etablerat kontor även i Stockholm.