Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vill talmannen Andreas Norlén bli influencer? Sponsrar sina inlägg på Instagram

Andreas Norlén, talman i riksdagen. Foto: TT/skärmdump.

Har betalat för att få spridning på flera inlägg:
"Jag har en historia att berätta", säger Andreas Norlén.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det är inte sällan som riksdagens talman hamnar i fokus i svensk politik. Vanligtvis dyker hen upp i samband med att en statsminister ska utses men sjunker sedan bort i det allmänna medvetandet under resten av mandatperioden. 

Så har det inte blivit för Andreas Norlén, med den stundtals kaosartade situationen i den svenska riksdagen har han blivit den mest kända talmannen på väldigt länge. 

Och det verkar inte räcka för honom. Nu kan Svenska Dagbladet berätta att talmannen har betalat för att få mer spridning på inlägg han har gjort på Instagram. Tidningen har kollat i Facebooks annonsbibliotek och där kommit fram till att Andreas Norlén har lagt sammanlagt strax över 3.000 kronor på att öka spridningen på ett tiotal inlägg. 

”Jag märker att många uppskattar att få veta mer om sådant som sker framför och bakom kulisserna i riksdagen och jag vill gärna nå ut till fler som är intresserade. Därför testar jag sedan i somras sponsring av inlägg”, skriver han till tidningen.

Får kritik av professor

Talmannens tilltag får kritik av Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalist vid Mittuniversitetet.

"Som talman finns det en del fallgropar att falla i, det gäller både på presskonferenser och sociala medier. Jag kan tycka att en person som han bör hålla sig för god för att ägna sig åt detta. Mot bakgrund av den senaste tidens händelser är det en intressant sak att fundera på."

Talmannen förklarar sin sponsring med att han vill nå ut till fler personer.

”Jag har en historia att berätta: en historia om hundra år av demokrati, om riksdagen, om riksdagsarbetet, om talmansrollen, om historia, traditioner, konst och kultur kopplat till riksdagen", skriver han till Svenska Dagbladet.

"Det viktiga för mig är att berätta den historien för så många jag bara kan.”

Läs mer