Möbelkedjan förvärvar delar av e-handelsbolaget Posteron, skriver bolagen i ett pressmeddelande utan att avslöja varken belopp eller ägarandel.
Samarbetet mellan de bägge bolagen ska nu fördjupas.
“Vi i är superstolta över att kunna presentera den här nyheten och vi är hedrade över att Mio väljer att satsa på det här samarbetet genom att bli storägare i bolaget”, säger Mattias Skog, vd på Posterton.
Mios investering är en del av finansieringsrunda på totalt 17,5 miljoner kronor i vilken hela Posterton värderas till strax under 100 miljoner kronor ("post money"). Hur stor del Mio tog av rundan vill inte parterna avslöja men noterbart är att Mattias Skog väljer att kalla Mio för storägare – möbelbolaget torde därmed ha skjutit till en stor del av det kapital som Posterton nu tar in.
“Investeringen blir en hybrid där vi bygger vidare på nuvarande samarbete och samtidigt stärker upp bolaget finansiellt”, säger Mios vd Björn Lindblad.
Postertons konkurrent Desenio, som är betydligt större än utmanaren, har haft det tufft på börsen under debutåret 2021. Bolaget sänkte sin prognos i somras och tog helt bort tillväxtmålen för året under hösten – aktien rasade.
Desenio skyllde på ändrade förutsättningar efter att pandemin släppt greppet om samhället och konsumenterna. Men Posterton höll inte med.
“Jag känner inte riktigt igen mig i den bilden”, sa Postertons vd och grundare Mattias Skog till Breakit för cirka en månad sedan.
Posterton har sedan i juni sålt sina produkter på Mios webbplats. Hur stor del av Postertons försäljning som nu går via Mio vill inte Mattias Skog säga.
Däremot är han tydlig med att bolaget med det nya kapitalet i ryggen är redo på att utmana Deenio på allvar.
"Det är det som är tanken. Sedan måste man understryka att Desenio är väldigt mycket längre fram än oss. De har extrema volymer. Men vi kan samtidigt lära oss av vad de har gjort bra. Tanken är givetvis att vi ska komma ikapp och bli lika stora", säger Mattias Skog till Breakit.