Under helgen framkom att en handlare som har varit ansluten till Cdon:s marknadsplats har tagit emot order på exempelvis elektronikvaror, fått betalt och sedan inte levererat några varor. Handlaren har kastats ut från plattformen och Cdon lovar att kompensera drabbade kunder.
Cdon namngav inte handlaren i sitt pressmeddelande med bekräftar för Breakit att det handlar om mobileshop.se – ett domännämn som inte leder fram till någon sajt längre.
“Handlaren har funnits på plattformen i fyra månader utan något problematiskt beteende från handlarens sida. Vi har haft en daglig dialog med handlaren, vilket gör att man kan se denna incident som osannolik och beklaglig, inte minst för våra kunder”, säger Cdon:s tillförordnade vd Allan Junge-Jensen till Breakit.
När stängde ni ner möjligheten att lägga order hos denna handlare?
“Vi stängde ner handlaren i fråga tisdagen den 23 november”, svarar Cdon:s vd.
Men det verkar ha funnits varningssignaler tiudigare än så, bland annat via Trustpilot. Varför reagerade ni inte snabbare?
“Självkritiken i detta är att vi borde ha upptäckt detta i ett tidigare stadie. På basis av den här händelsen så optimerar vi nu vår övervakning av alla handlare för att upptäcka avvikelser tidigare”.
Så ni har inte gjort tillräckligt tidigare?
“Jag tycker att det är fair att säga att vi blev överraskade av den här händelsen, och att det som vi trodde var tillräckliga kontroller visade sig ha brister. Vi vill inte att detta händer igen och det är skälet till att vi förstärker undersökningarna, inte bara vad gäller nya handlare, utan också avseende befintliga”-
Har ni polisanmält händelsen?
“Vi undersöker fortfarande detta ur ett legalt perspektiv, och det är för tidigt att säga om detta kommer att resultera i en polisanmälan”, svarar Cdon:s vd.
Han betonar återigen att bolaget kommer att göra extra kontroller av alla andra handlare (drygt 1500 stycken) som är anslutna till plattformen och att bolaget ser “mycket allvarligt” på händelsen.