Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Kunder lurade på Cdon – kompenseras med 20 miljoner

Allan Junge-Jensen, vd på Cdon.

Bleck week blev verkligen en svart historia för e-handelsplattformen Cdon.

En ansluten handlare sålde varor och drog sedan med pengarna – utan att leverera produkterna.

Cdon tvingas nu öppna plånboken för att kompensera de drabbade.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Under “black week” brukar de stora affärskedjorna skicka ut pressmeddelande om hur lysande försäljningen har gått. Marknadsplatsen och e-handelsbolaget Cdon har i helgen tvingats till ett helt annat budskap. 

Flera kunder till bolaget har nämligen under kampanjen köpt varor från en viss handlare som är ansluten till Cdon:s plattform och sedan inte fått några varor alls. Såväl Aftonbladet som Expressen har under helgen rapporterat om ilskna och besvikna kunder. 

Handlaren, som inte namnges av Cdon, har i dagarna stängts av från marknadsplatsen. Kunder säger att bolaget inte går att få tag på. 

“Det är en sak att gå in på en ‘shady’ hemsida. Men genom att beställa på Cdon borde det vara givet att det går rätt till”, säger Johan Gillner, drabbad kund, till Aftonbladet. 

Negativ effekt 

Cdon gick sent i fredags ut med ett pressmeddelande om det inträffade. Bolaget skriver att “problem relaterade till en handlares leveranser” kommer påverka resultatet negativt under det fjärde kvartalet. Bolaget har reserverat 15-20 miljoner kronor för att kompensera drabbade kunder.  

”Som du kan förstå har den här händelsen varit ganska extraordinär och omfattningen av den här incidenten har också skapat tryck på vår organisation”, skriver Allan Junge-Jensen, vd för Cdon, i ett mejl till Expressen. 

I pressmeddelandet betonar bolaget att alla kunder kommer att bli kompenserade och Cdon lovar även att de handlare som ansluter sig till plattformen kommer att granskas ännu hårdare.  

Läs mer