Vildsvinens härjningar i skogar och på åkrar har blivit en riktig mardröm för svenska markägare de senaste åren.
“I vissa delar av landet kan uppemot 90 procent av grödorna förstöras av vildsvinen. Bara i Sverige uppgår skadorna till miljardbelopp varje år”, säger Sara Nozkova.
Men nu hoppas hon bli markägarnas räddare i nöden genom att erbjuda en drönare som lösning på problemet. Lyckas hon så blir Sara Nozkova också vildsvinens värsta fiende av bara farten.
Hon och hennes medgrundare i drönarbolaget Flox har under flera år arbetat med en produkt som nu är redo för en bred kommersiell lansering. Från början är Flox en avknoppning från ett KTH-projekt där man jobbat med AI-analys och autonoma drönare.
I grunden handlar det om att med hjälp av ultraljud skrämma bort vildsvinen från markerna. Sara Nozkovas drönare kan tråla över stora arealer dygnet runt och med hjälp av värmekameror upptäcker man vilda djur som till exempel vildsvin och hjort. När ett djur identifierats så slungas störande ljud ut från drönaren.
“Vi skadar eller dödar inga vilda djur. Men vi upplevs däremot väldigt störande för djuren vilket får dem att ge sig av”, säger Sara Nozkova.
Förhandlar med riskkapitalbolag
De första gårdarna har redan testat tekniken under hösten och i början av nästa år räknar Sara Nozkova med att sälja de första drönarna. Investeringen för markägaren ligger på i storleksordningen 150.000 kronor och enligt Sara Nozkova går de pengarna att räkna hem redan första året i form av minskade skador på grödor och skog.
“Potentialen är enorm. I till exempel USA uppskattar myndigheterna skadorna från vildsvin till 2,5 miljarder dollar varje år”, säger Sara Nozkova.
För att kunna skala upp försäljningen de kommande året siktar Sara Nozkova nu på att ta in rejält med riskkapital.
“Vi diskuterar med flera riskkapitalbolag både i Europa och USA. Målet är att stänga en finansieringsrunda på mellan 100 och 200 miljoner kronor under nästa år, helst redan under våren”.
Vad är största hotet mot er expansion?
“Det är att vi stöter på tekniska utmaningar när allt fler börjar använda produkten. Det är omöjligt att veta exakt vad som händer i alla situationer, det måste man testa sig fram till”, säger Sara Nozkova.