We are spin dye, eller WRSD som bolaget självt brukar förkorta sitt namn, är i grunden verksamt inom fashiontech. Det handlar exempelvis om återfärgning av textilier.
Men tidigare i år förvärvade bolaget klädmärket Odd Molly och i det köpet ingick second hand-plattformen Used By som nyligen lades ner.
Nu kommer nästa steg i omstöpningen.
På fredagsmorgonen skickade WRSD, som är noterat på NGM-börsen, ut nyheten att bolaget förvärvar Best of Brands, ett bolag som omfattar plattformarna Campadre och Members samt märket Best of Brands.
Det nya bolagets kombinerade intäkter för perioden januari till september i år uppgår till cirka 428 miljoner kronor, varav drygt 80 procent är hänförligt till digitala kanaler.
“Sammanslagningen skapar en mycket stark aktör som är väl positionerad för att driva fortsatt tillväxt, både organiskt och via förvärv. Det gemensamma bolaget ser goda möjligheter i att ta en ledande roll i en fortsatt konsolidering i Norden”, skriver WRSD i pressmeddelandet.
Bolaget kommer betala förvärvet med nya aktier. Best of Brands ägare kommer att äga motsvarande cirka 60 procent av det nya bolaget.
Fyller kassan med 50 miljoner
I samband med affären aviserar bolaget planer på att ta in 50 miljoner kronor och den backas av flera kända namn, tillika ägare i de båda bolagen, däribland Pelle Törnberg (tidigare vd för Metro) Torsten Jansson (vd och storägare i New Wave), Ilija Batljan (Stockholmsbörsen nya fastighetskung), och Patrik Tillman (tidigare ordförande i Ord Molly).
“Detta är ett stort steg i att skapa en ledande e-handelsaktör inom livsstilssegmenten Fashion, Home och Beauty kombinerat med Fashion Tech och vi har nu en mycket stark plattform att fortsätta driva organisk tillväxt kombinerat med förvärv" säger Pelle Törnberg, som är största aktieägare i Best of Brands.
I ägarkonstellationen finns även Patrik Hanell, näringslivsprofil i Västsverige och ordförande i fotbollsklubben Falkenbergs FF, samt Göran Härstedt som är Torsten Janssons parhäst i New Wave och vice koncernchef där.
Campadre och Members brukar betecknas som shoppingklubbar, med medlemmar som kunder. Bolaget bakom klubbarna köpte i början av 2019 upp Best of Brands konkursbo.