“Jag kan inte ens relatera till att inte vara helt insatt, delaktig och att inte vara en stor del av bolaget.”
Bianca Ingrosso har en tvärsäker ton när hon pratar om Caia Cosmetics. Det har gått tre år sedan starten. För 2021 pekar prognosen på en omsättning på över 300 miljoner kronor, ett lyft från fjolårets 150 miljoner kronor.
Influencerprofilen och entreprenören tar plats på scenen under Breakit Scaleup Day i Stockholm, tillsammans med bolagets vd Mikael Snabb och Breakits Camilla Bergman, för att prata om tillväxtraketen Caia.
“Jag tror att det som skiljer Caia är att vi inte gör så mycket typiska analyser om vad som ska bli populärt om ett eller två år, utan det är alltid magkänsla. Jag spenderar väldigt mycket tid med att sminka mig, det är min terapistund. Så jag vet exakt vad jag vill ha och sätter ganska höga krav på fabriken att de levererar det. Sen är jag min målgrupp. Det jag använder, det använder de också”, säger Ingrosso.
Men hon har fler järn i elden.
Vi träffas i entrén till Clarion Hotel Stockholm, kort efter att hon klivit av scenen i rummet intill.
Tidigare under hösten avslöjade vi att Ingrosso står med som styrelseledamot för det nya e-handelsbolaget Ani Who. Det var i början av oktober och hon har ännu inte kommenterat den nya satsningen. Tills nu.
“Vi jobbar varje dag med det”, säger Bianca Ingrosso om det nya bolaget till Breakit.
“Jag kan inte säga vad vi kommer släppa eller vad det är, men folk kommer nog inte vara chockade, så kan man säga. Men det är något som både jag och Lovisa (Worge, reds. anm.) brinner för och älskar”, säger Bianca Ingrosso.
Lika stort som Caia
Både hon och Worge är delägare i bolaget och enligt Ingrossos utsago kommer följarna att få vet mer om satsningen i början på nästa år. Enligt uppgifter från bolagsverket ska företaget ägna sig åt e-handel med mode och accessoarer. Ingrosso vill inte bekräfta vilket segment det gäller men säger att det inte handlar om kläder.
“Det hoppas man ju”, svarar Bianca Ingrosso på frågan om det nya bolaget ska bli lika stort som Caia Cosmetics.
“Det viktiga är att vi gör produkter som mina följare tycker om och som jag älskar och Lovisa är också extremt passionerad att det ska vara bästa kvalitet. Och gör vi det så hoppas vi att det kommer att flyga. Det är alltid en dröm när man skapar produkter”, säger Bianca Ingrosso.
Så tillägger hon:
“Men man är ju livrädd.”
För vad?
“Varje gång innan lansering så tänker man, oh my god, tänk om det inte blir av.”
Vad menar du?
“Nej men, jag är inte en sån som sitter vid lanseringen, och så går det superbra och vi har superhög konverteringen och det säljer på som fan – då dansar jag inte runt på kontoret”, säger hon och fortsätter:
“Då sitter jag söndernervös och tänker ‘tänk om de inte tycker om det’. Då går mitt hjärta itu. Hellre att man hatar på mina familjemedlemmar, men man hatar fan inte på mina produkter för då blir jag jätteledsen. Så det är därför man blir så himla nervös.”
I Caia Cosmetics tituleras Ingrosso medgrundare och kreativ chef. Hon är även känd som bolagets ansikte utåt och marknadsför produkterna i såväl sina kanaler sociala medier som på webbplatsen. Hon kommer däremot inte att marknadsföra det nya bolaget på, enligt Ingrossos utsago, samma “extrema sätt” som hon gör med Caia.
“Man kommer förstå det när man ser vad bolaget är. Men självklart kommer jag att fronta. Det blir naturligt”, säger hon och fortsätter:
“Det roligaste samtalsämnet jag vet är mina företag och mina produkter som jag tar fram. Jag vill gärna shout it out, till hela stan om jag fick det. Så det kommer att komma väldigt naturligt ändå. Och vi har ingen strategi om att jag ska backa, utan snarare att den reklamen kommer lite mer naturligt”, säger Bianca Ingrosso.
Hur skört är det att ditt varumärke är så tätt sammanflätat med ditt namn?
“Det är ju, på gott och ont, så med alla profiler som startar bolag nu. Och man har ju sett fall där det inte varit så tacksamt att det har varit så. Men jag ser det verkligen inte som att det är skört. Allt jobb vi gör dagligen är för att det (Caia Cosmetics. reds anm.) inte ska behöva vara baserat på mig. Jag är också väldigt mån om att folk ska se mig som en mänsklig varsel och inte som ett företag”, säger Ingrosso.
Men funkar det då?
“Ja, hittills tycker jag verkligen att det funkar. Jag har hört era poddar och så, när man ifrågasätter det, men jag kan inte riktigt relatera till frågan eftersom det funkar ju så bra. Men jag är ingen galen person, så jag vet inte heller vad jag skulle kunna göra för att förstöra”, säger Ingrosso.
På vilket sätt menar du?
“Jag är ganska lugn och ganska vanlig egentligen”, säger hon och fortsätter:
“Men det är så klart, skulle jag klanta mig så skulle det påverka alla tv-program jag är med i, Caia, mina sociala medier, även folk runt omkring mig. Jag har blivit så pass offentligt nu att jag kanske måste ta ännu mer ansvar.”
Hur ser du på ditt eget ansvar som influencer och stor profil?
“Många brukar säga att de ser det som något negativt att jag är uppvuxen i den här världen och att jag har föräldrar som är offentliga. Jag ser det som en enorm tur, för jag har det väldigt i mig att jag vet hur man beter sig och för sig, jag har en bra uppfostran där. Men jag har alltid tänkt att jag ska inte se mig själv som en förebild”, säger Ingrosso.
Bianca Ingrosso tillsammans med Mikael Snabb och Breakits Camilla Bergman. Foto: Jonas Borg
Framgångsagans mörka hörn
Det digitala sminkbolaget har sedan starten 2018 blivit ett av de största i landet inom sitt segment. Och nu blickar teamet framåt med en ny vd i spetsen: Adeline Sterner. När Mikael Snabb kliver ned från vd-posten kommer han att fortsätta operativt i bolaget och fokusera på affärsutveckling och nya marknader. Nu har Caia siktet inställt på att kliva in i Tyskland under nästa år.
Men framgångssagan kommer inte utan farhågor. Och enligt grundaren är det rekryteringsfrågor som skaver, samtidigt som behovet av att ta in mer kraft i bolaget är ett faktum.
“Jag är livrädd för att vi ska bli jättemånga människor och att jag hamnar längre och längre bort. Jag vill gärna vara bara vi som är nu, men så fattar ju jag också att man ska inte låt folk gå in i väggen, alla måste må bra.”
Hon tillägger att hon har en rädsla för att ta in, enligt Ingrosso utsago, “för högt uppsatta” personer som har massor av erfarenheten, som vill göra saker på sitt sätt och går ifrån vad bolaget är i dag – och att det börjar tumma på kvaliteten.
“Hade jag fått drömma hade vi fortfarande varit fyra personer i bolaget.”
Flera källor till Breakit menar att Caia fortfarande inte står på egna ben, utan är beroende av att Ingrosso är ansiktet utåt och marknadsför produkterna för sina följare. Men influencern håller inte med.
Vissa dagar, när hon inte nämnt Caia alls i sociala medier för att hon “inte vill vara en reklammaskin”, har antalet antalet sålda produkter ändå landat på omkring 40 000, berättar hon.
“Sen vet jag att många av våra kunder kanske inte ens är ett fan av mig, kollar inte Wahlgrens värld och kollar inte mina vloggar. De följer inte mig slaviskt och köper inte när jag lägger upp, utan just för att produkterna i sig är så bra och går att jämför med de största i världen.”
“Sen fattar jag absolut att det går bättre när jag publicerar. Men vi märker verkligen att vi har en jättestor omsättning varken när jag Lovisa eller Vanessa (Lindblad. reds. anmärkning) publicerar.”
Men nu pratar du ju bara några dagar när ni inte har publicerat något – det handlar ju inte om många månader, eller hur?
“Och det skulle jag aldrig vilja. Vi har aldrig planerade inlägg med Caia. Utan det kommer väldigt spontant. Och får jag drömma så hade jag lagt ut åtta gånger om dagen. För det är det roligaste jag vet. Sen är det väl lite så också att reklamen kommer från olika håll.”
Nya storspelare
I dag har Bianca Ingrosso 392.000 prenumeranter på sin Youtube-kanal – en blygsam siffra jämfört med hennes 1,2 miljoner följare på Instagram. Bland de många inläggen i hennes kanaler är det svårt att missa det ena reklamsamarbetet efter det andra, i samarbete med en rad olika aktörer. Aimn är ett av dem, Intimissimi är ett annat.
Men främst är det produkter från Caia Cosmetics syns i flödet.
“Min mardröm är att man ska bli så förblindad av allt det vi säljer att jag om några år ska stå här och tänka att det spelar ingen roll vad jag säljer, för att folk köper det jag säger. Det är min mardröm.”
Men är det inte redan så? Många av era kunder är ju dina följare som verkligen ser upp till dig.
"Ja, men jag tror att när folk frågar vad det är som utskiljer mig, då är det väl just det att du är så så trygg i vad du köper, innan du köper det. Det är därför jag lägger så otroligt mycket vikt på att vi inte ska släppa en produkt samma dag som vi visar upp den. För folk måste känna sig trygga med vad det är för kvalitet, var den görs, vad tycker jag om den. Jag vill besvara alla de här frågorna, så sen när de står där och ska köpa så är de trygga med vad de köper."
Om vi tittar på Caia Cosmetics och det nya bolaget som är på rull. Vill du att de här bolagen, som är inom olika segment, ska bli storspelare i respektive bransch?
“Det är klart att man hoppas det. Och det är därför vi tar ett så stort ansvar för att, ska det vara det och ha möjlighet att kunna bli det, då måste det också vara bra. Och det är därför vi aldrig tar några genvägar heller.Vi tar alltid kvaliteten först, och det är det som kommer göra att det blir stort, att det blir produkten i fokus. Så det hoppas man ju.”
Jag är också uppvuxen med en mamma som alltid varit jättekänd och det har gått jättebra för henne. Hon är helt jävla normal.”
Kan du greppa själv hur stor du har blivit i näringslivet?
“Nej. Jag får typ svindel när jag tänker på det. Alla som känner mig blir också chockade och bara, men när ska poletten falla ned? Jag är nog bara inte byggd så. Och jag tror att, det kan vara negativt i vissa aspekter, men positivt också, för jag tror att jag inte vill tappa mig själv. Jag är väldigt spontan och här och nu, och min största mardröm är att jag skulle se mig själv som att ”I am so famous”.
Vad skulle hända då?
“Jag tror inte att det är sunt för någon att gå runt och tänka att man är så omtyckt och att det jag säger bara blir värsta grejen. Jag är också uppvuxen med en mamma som alltid varit jättekänd och det har gått jättebra för henne. Hon är helt jävla normal.”
“Vissa bara är så, att man tar ingenting för givet. Jag tror bara vi är lagda så. Man är bara så tacksam för det lilla man får. Fast det låter så jävla töntigt.”
Bianca Ingrosso tillägger att hon har turen att komma från familj där det har gått bra för många, där alla är offentliga men också väldigt vanliga och normala.
“Det är sällan vi är imponerade av oss själva utan man tänker att man måste göra det bättre och bättre.”
Förra året klev riskkapitalbolaget Verdane in som majoritetsägare i Caia i en affär som värderade bolaget till 400 miljoner kronor.