'Klockan är en minut i tolv’ säger Boris Johnson, Storbritanniens premiärminister, på COP26. Med det menar han att vi snart har missat chansen att genomföra åtgärder som gör att temperaturhöjningen stannar vid 1,5 grad.
Jag har hållit på med ESG-frågor (Environment, Social and Governance) i snart tio år, och förstår precis vad han menar. ”Business as usual” gör den här planeten obeboelig. Ganska snabbt dessutom. Redan 2050 skulle vi behöva tre planeter för att fortsätta att leva som vi gör idag.
Tidigare i år bjöd Mike Bloomberg in mig för att delta i Bloomberg New Economy Forum i Singapore vilket skulle hållas i november, kort efter att COP26 avslutats. Avsikten med forumet är att samla politiker och företagsledare från olika industrier och regioner för att diskutera och förhoppningsvis både identifiera och komma överens om samarbeten och lösningar som kan snabba på omställningen. Något nedslagen över resultatet från COP26, som bara knappt (men såklart bättre än inte alls!) håller 1,5 graders målet vid liv, packade jag väskan och åkte till Singapore för att träffa presidenter, forskare och andra företagsledare, i hopp om att kunna påverka i rätt riktning.
Jag kan tyvärr inte för mitt liv se att president Putin med flera skulle gå med på det
Innan COP26 och New Economy Forum hyste jag en förhoppning om att vi skulle kunna komma överens om en koldioxidskatt. Från ett politiskt perspektiv kan jag tyvärr konstatera att jag inte tror att det är möjligt att nå en överenskommelse om en sådan. Detta då en sådan förmodligen skulle struktureras som en exportskatt, medförandes att Ryssland skulle tappa sju procent av sitt BNP över natten. För Kina respektive Indien är motsvarande siffra sex procent. Jag kan tyvärr inte för mitt liv se att president Putin med flera skulle gå med på det. Med andra ord skulle det behövas en ganska lång utfasning, och det har vi tyvärr inte tid med, även om det såklart vore mycket bättre än ingenting.
Näringslivet bör agera som att det finns en koldioxidskatt
Rätt nedslagen efter den insikten, som slog mig hårt redan första dagen, pratade jag med den andra svenska VD:n som också deltog i forumet; Liza Jonson på Swedbank Robur. Tillsammans ändrade vi taktik och pushade istället hårt för att näringslivet bör agera som att det finns en koldioxidskatt, snarare än att vänta på vad politikerna eventuellt kommer överens om. ’Vi är smarta människor’ som Liza uttryckte sig i den panel hon deltog i, ’vi kan själva sätta ett pris på koldioxid’.
Att Liza från Sverige säger detta, och dessutom agerar i linje med det, låter kanske inte så tungt men vi ska då komma ihåg att Liza är VD för ett bolag som förvaltar 220 miljarder dollar. Det faktum att hon och hennes team agerar på det sättet gör helt plötsligt rätt stor skillnad, givet hur många bolag de påverkar både direkt och indirekt.
Det är inte bara Liza och hennes team som resonerar så. Faktum är att banker och förvaltare representerandes 40 procent av världens finansiella tillgångar, inom ramen för Glasgow Financial Alliance for Net Zero, har åtagit sig att tillsammans accelerera omställningen av den globala ekonomin till netto-nollutsläpp senast 2050, i syfte att inte höja genomsnittstemperaturen med mer än 1,5 grad. Då börjar det helt plötsligt hända saker! ’Sluta prata och börja agera istället!’ som David M. Solomon, ordförande och VD för Goldman Sachs, utbrast på forumet.
Det är som i slutet av en riktigt bra utekväll. Klockan är en minut i tolv och vi vet att det är en riktigt dålig idé att beställa in en stor shotbricka och några helrör
Den som gjorde mig mest hoppfull var dock John Kerry, USAs klimatsändebud. Han gjorde tydligt att det inte kommer att vara någon nation som tar på sig ledartröjan i detta, varken USA eller någon annan, och efter tre dagar på forumet måste jag hålla med om det.
Det är som i slutet av en riktigt bra utekväll. Klockan är en minut i tolv och vi vet att det är en riktigt dålig idé att beställa in en stor shotbricka och några helrör. Vi borde fatta det lite jobbigare, tråkigare, men framförallt ansvarsfulla beslutet att betala notan och gå hem och lägga oss. Barnen vaknar ju tidigt imorgon och det kommer att vara väldigt jobbigt att förklara för dem att deras föräldrar mot bättre vetande var ute och festade hela natten, och att vi därför av olika anledningar inte kan genomföra det vi hade lovat att de skulle få göra idag. Ingen vill gå hem när klockan är en minut i tolv, fast vi är medvetna om att det förstör barnens morgondag. Detta trots att vi vet att vi kommer att ångra oss när klockan blir tre och lamporna tänds. Varken föräldrarna, världsledarna eller företagsledarna.
Jag vill inte behöva förklara för mina barn att jag mot bättre vetande har förstört deras morgondag
Jag gör just nu allt som står i min makt för att se till att vi lämnar baren i vart fall så snabbt som möjligt efter att klockan slagit tolv. Jag vill inte behöva förklara för mina barn att jag mot bättre vetande har förstört deras morgondag. För om vi fortsätter som vi gör så kommer det inte att gå att leva på den här planeten. Målet med en temperaturhöjning om endast 1,5 grad är knappt realistiskt längre. Fortsätter vi som vi gör idag landar vi snarare på fyra grader, och det redan om 80 år. Det kommer bland annat att innebära att alla kustlinjer har ritats om och att Florida ligger under vattenytan. Vi kommer att ha torka på 40 procent av planeten och södra Spanien och Portugal kommer att ha förvandlats till öken. Mina barn kommer fortfarande att leva då. Redan när jag själv går i pension kommer det att finnas 150 miljoner klimatflyktingar, och i stora delar av världen kommer vi att behöva använda ansiktsmask utomhus. Inte på grund av Covid, utan för att skydda lungorna mot smog.
Den största anledningen till att ställa om för just näringslivet är dock konstigt nog inte de skräckscenarier jag målar upp ovan. Det är helt enkelt lönsamt. Att det dessutom medför att vi har en planet som våra barn och barnbarn kan fortsätta att leva på är en bonus. Det är ingen slump att svenska Volvo endast kommer att sälja elbilar 2030. Det är ingen slump att amerikanska General Motors kommer att göra detsamma vid 2035. Båda bolagen har lovat att vara klimatneutrala 2040. Vem vill på fem till tio års sikt vara exponerad mot kol, olja, bensin eller diesel när det är uppenbart att de ska fasas ut snarast möjligt? Ingen investerare kommer vilja sitta kvar med svartepetter (i det här fallet aktier i bolag som har exponering mot dessa) på hand. Det är därför de ställer om.
Ingen investerare kommer vilja sitta kvar med svartepetter
John Kerry sade att det inte kommer att finnas någon som tar på sig ledartröjan i den här frågan, varken USA eller någon annan. Det betyder att ALLA måste hjälpas åt att lösa problemet. Både nationer, företag och privatpersoner. Nu är det dags för alla som ser problemet med klimatkrisen att ta på sig ledartröjan och föregå med gott exempel. Att se till att man jobbar för och köper produkter från hållbara och ansvarsfulla bolag, att man investerar i och äger aktier i hållbara bolag och att man röstar på politiska partier som försöker att lösa problemet.
Vi kan välja om vi vill ställa om för att vi vill att våra barn och barnbarn ska ha en planet att leva på, eller om vi vill göra det för att det är lönsamt
Kerry nämnde också att hälften av de minskningar av koldioxid som kommer att behövas över de närmsta åren kommer ifrån nya tekniker som ännu inte hunnit skalas upp. Det tror jag stämmer, och jag tror att flera av de lösningarna kommer ifrån Sverige. Lyckas vi allokera både kapital, talang och kunder till de bolagen så kommer vi i Sverige verkligen att kunna dra vårt strå till stacken för att lösa klimatfrågan, och vi kommer dessutom att tjäna pengar på det.
Det kommer dock att behövas gemensamma insatser från politiker, företagsledare och privatpersoner. Vi kan välja om vi vill ställa om för att vi vill att våra barn och barnbarn ska ha en planet att leva på, eller om vi vill göra det för att det är lönsamt.
Låt oss dock göra det redan nu när klockan fortfarande är midnatt, snarare än vid tresnåret när lamporna tänds och vi blir utkastade från baren.
Jenny Keisu, vd för elbåtsbolaget X Shore