Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Därför blir Viktor Frisk en del av ett miljardbolag

Från vänster: Lars Kry, vd Nexer Group, och influencern Viktor Frisk. Foto: Press / TT

Trenden att tunga influencers blir en del av stora bolag växer sig starkare.
“Influencer-marknaden kan nog också behöva professionaliseras lite”, säger Lars Kry, vd på Nexer som köper upp Viktor Frisks nystartade bolag.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

I veckan avslöjade Breakit att konsultjätten Nexer köper upp sociala medier-byrån Reach Media – bara ett år efter starten.

En av grundarna till Reach Media är influencern Viktor Frisk, känd bland annat från duon Samir & Viktor.

Det innebär ännu ett exempel på trenden att influencers – alla från Bianca Ingrosso till Jocke & Jonna – inte bara lever på sponsrade inlägg utan också är med och bygger upp bolag med större verksamhet.

Nexer Group hette tidigare Sigma IT och ägs till en majoritet av miljardären Dan Olofsson. Bolaget omsätter över 2,3 miljarder kronor.

Teknik räcker inte 

Nexers vd Lars Kry berättar att hela tanken med bolaget är att kunderna inte bara behöver hjälp med teknik – utan också med att nå ut.

“Vi märker att kunderna efterfrågar ett annat tänk. Tidigare kunde man kanske bygga bara teknik men nu efterfrågar de också att man visar upp en effekt av det man har gjort, i form av till exempel högre försäljning. Där kommer sociala medier och influencers in för oss som en del av erbjudandet. Om vi kan sälja på effekt blir vi en affärspartner på riktigt. Så tror jag även många andra i vår bransch tänker”, säger Lars Kry.

Med förvärvet av Reach Media, där Viktor Frisk är kreativ chef, är förhoppningen alltså att Nexer ska bli bättre på att hjälpa kunderna marknadsföra sig digitalt.

“Det finns nog mycket vi kan lära oss av influencer-marknaden. Den är väldigt rakt på med snabba beslut. Men jag tror också att vi på Nexer från vårt håll kan vara med och förändra influencer-marknaden i sig. Den kan nog också behöva professionaliseras och digitaliseras lite”, säger han.

Svårt hitta nästa sätt att sänka egna utsläppen

Utöver digitaliseringen säger Lars Kry att Nexer också vill surfa på den andra megatrenden i samhället: Omställningen mot hållbarhet.

“Det handlar dels om vad vi kan göra internt förstås. Där har vi förstås gått igenom de enkla uppenbara grejerna: Färre resor, gröna elavtal, lägre elförbrukning och källsortering på kontoret. Nu är det faktiskt lite svårare för ett bolag som oss att veta vad nästa grej är, för att bli än mer hållbara. Då har vi sagt att vi ska fokusera mer på det externa, att hjälpa kunderna sänka sina utsläpp”, säger han.

Har du själv slutat resa i jobbet på grund av klimatet? 
“Jag reser, det gör jag. Men det är långtifrån på den nivå som det var tidigare. Jag lever som många andra i någon form av hybridvärld numera med både resor och videomöten. Men jag har minskat resandet ganska kraftigt”.

Familjen Olofsson har en historik av att börsnotera sina företagsbyggen. Är planen att notera Nexer?
“Nej, det finns inga sådana planer alls”. 

Läs mer