Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Uppstickaren Peas of Heaven vill få köttälskare att äta grönt – tar in 27 miljoner

Teamet på Peas of Heaven. Foto: Pressbild/Montage
Teamet på Peas of Heaven. Foto: Pressbild/Montage

Svenska uppstickaren Peas of Heaven vill få köttätare att istället äta växtbaserat. Nu tar det för första gången in kapital – i en pott som landar på 27 miljoner kronor.

“Det finns massor av utmaningar, men den största är att få den stora massan att våga byta till att äta växtbaserat”, säger vd:n Marcus Karlsson till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

“Det känns väldigt bra.”

Marcus Karlsson, medgrundare och vd på Peas of Heaven, svarar med en glad stämma när Breakit når honom på telefon. 

Det är första gången svenska uppstickaren, som tillverkar veganska alternativ till animaliska produkter, tar in kapital. Potten landade på inte mindre än 27 miljoner kronor. Och in kliver nu foodtech-investmentbolagen med Nicoya tillsammans med Oyster Bay Venture Capital. Den sistnämnde har tidigare investerat i bland annat svenska Oatly.

“Vi som bolag har funderat på att ta in pengar ganska länge”, säger Marcus Karlsson och berättar att flera investerare visat intresse. 

Just den här marknaden är på en all time high – det är många aktörer som vill investera i framtidens mat, menar han. 

“Vi kände att när man jobbar med livsmedel behöver ganska mycket kapital för att kunna göra någonting, därför tog vi in så här pass mycket.”

Nu ska kapitalet öronmärkas för produktutveckling och för att befintliga produktanläggningar. Dessutom ska resurserna användas för att bolaget ska växa såväl på hemmaplan och deras andra marknader, Norge, Finland och Danmark, samt kliva in i Tyskland.  

Väntas dubbla omsättningen

Marcus Karlsson grundade bolaget tillsammans med sin bror Lucas Karlsson. Duon lanserade den första produkter 2018, som då började säljas i svenska livsmedelsbutiker. Nu har bolaget 15 anställda och i år väntas omsättning landa på närmare 40 miljoner kronor, snudd på en fördubbling jämfört med förra året. I dagsläget har bolaget över 3 000 försäljningsställen. 

Men trots bolagets snabba utveckling och expansion är motvinden på flera fronter ett faktum. Att få köttätare att förändra sitt beteende till växtbaserat är inte en enkelt match. Och enligt Marcus Karlsson har de ännu inte lyckats knäcka koden. 

“Människor går i sina egna vanor. Man vet kanske inte var man ska börja med växtbaserat, vilka varor man ska köpa, vad man kan laga eller hur man ska göra det. Det är det som är problemet. Och vår tanke är att det ska vara lika gott, till och med smaka likadant, och ingå i dina gamla vanor. Du ska helt enkelt kunna slänga på en av våra burgare på grillen, precis som du så många gånger tidigare med en hamburgare gjorda på kött”, säger Marcus Karlsson.

Om vi ska hinna rädda världen så måste vi göra det utan förändra varenda människans beteende, för det tar för lång tid, tillägger han.

“Det finns massa utmaningar, men de största är att få den stora massan att våga byta till att äta växtbaserat.”

Han tillägger att de vill göra de lätt för konsumenterna att välja växtbaserat, om det så är från de själva eller konkurrenter. Men för det behöver de hjälp från de stora livsmedelsbutikerna som säljer produkterna. 

“För att konsumenten ska kunna byta till det här alternativet till kött måste det vara enkelt och då kan inte växtbaserat ligga på en egen hylla på affären, utan det måste ligga bredvid köttet. För man går ofta som på autopilot när man handlar och då letar man inte efter nya hyllor. Vi kommer säkert att nå dit, men jag vet inte om det blir om ett år, eller fem.” 

Hur oroliga är ni för konkurrensen som finns? 

“Det blir ju mer och mer konkurrens och det är väldigt stora företag som har extrema pengar, men tänker vi långsiktigt och satsar på innovation så då är vi en spelare att räkna med. Det gäller att hela tiden tänka långsiktigt.” 

Er vision är att bidra till en grönare värld. Hur mäter ni bolagets egna klimatavtryck?

“Vi har tagit hjälp av företaget Carbon Could som hjälpt oss att mäta klimatavtrycket på tre av våra största produkter. Och nu är tanken att vi ska göra det med alla våra produkter.”

Om vi bortser från produkternas klimatavtryck, hur jobbar bolaget dagligdags med miljöfrågorna?

“Vi har ett grundligt hållbarhetsarbete, som genomsyrar allt vi gör i den dagliga verksamheten. Vi är ett relativt litet gäng just nu, men vi alla tänker dagligen på dessa mycket viktiga frågorna, vi är helt enkelt ett gäng som värnar om miljön.

Detta ger sig uttryck på olika sätt, bland annat genom att våra säljare kör hundra procent  el-drivna bilar, vi har även monterat ladd-stolpar vid våran fabrik, och vi jobbar mycket med att digitalisera våran verksamhet för att minimera användningen av papper och andra förbrukningsvaror.”

Läs mer