Elektrifieringen av bilarna i Sverige går snabbt nu. Under oktober var mer än hälften av de nyregistrerade bilarna i landet laddningsbara och nästan en fjärdedel var rena bilar enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden.
Men en viktig del av den gröna omställningen är att alla dessa bilar ska kunna laddas. Infrastrukturen för laddning måste byggas ut helt enkelt. Chargenode har utvecklat en teknik som gör att takten i den utvecklingen kan öka. Istället för att bygga enskilda laddstolpar till varje parkeringsplats gör deras teknik att flera platser kan laddas med samma källa. En laddkälla ska kunna ladda över 50 elbilar. Lösningen har en delningsteknik som enligt bolaget ska hålla nere effektbehov och driftkostnad.
Backas med miljoner
Nu får bolaget in 115 miljoner kronor från Formica Capital, som ägs av familjen Olsson Eriksson som är en del av redarfamiljen Stena.
”Formicas vision om att ta sig an globala utmaningar med hållbara lösningar stämmer väl överens med vår ambition”, säger Chargenodes vd Kristian Sandahl i ett pressmeddelande.
“De är en drömpartner för oss och med våra delade värderingar och gemensamma starka drivkraft ska vi göra skillnad tillsammans.”
Den stora fördelen med Chargenodes teknik är att en fastighetsägare kan installera flera laddplatser utan att behöva uppdatera sin teknik.
Förra året omsatte Chargenode 24,5 miljoner och gjorde en förlust på 3,7 miljoner.