Blixtsnabba leveranser har varit ett urstarkt investeringstema det senaste året bland många av Europas tyngsta tech-investerare.
Tiotals miljarder kronor har investerats i segmentet (som även kallas för quick commerce) ute i Europa och på den svenska marknaden gick bland annat det börsnoterade investmentbolaget VNV in tungt i uppstickaren Kavall. Trots att bolaget bara varit igång några veckor gick VNV tillsammans med bland andra Inbox capital och Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbou in med 50 miljoner kronor till en värdering på hela 285 miljoner kronor.
Mathem gör debut
Hittills har Kavall tillsammans med Foodora varit de enda spelarna i Sverige men nu kliver också e-handlaren Mathem in på banan. Under början av nästa år ska Mathem börja leverera mat och andra förnödenheter inom 30 minuter till alla med adress på Södermalm i Stockholm.
“Vi har såklart följt utvecklingen ute i Europa och även gjort marknadsundersökningar bland våra kunder som visar att det finns ett tydligt behov av att kompletteringshandla på det här sättet”, säger Mathems vd Johan Lagercrantz.
Han lyfter fram att Mathem jämfört med konkurrenterna kommer att kunna erbjuda ett betydligt bredare utbud. Mathem har cirka 15.000 produkter i sitt ordinarie utbud och kunder som beställer snabb-leveranser kommer att ha tillgång till runt 5.000 av dessa.
“Vi kommer att ha utbud motsvarande en närbutik snarare än en bensinmack som våra konkurrenter har”, säger Johan Lagercrantz.
Södermalm först ut
I ett första skede är det alltså bara kunder på Södermalm som kan utnyttja tjänsten men Mathem planerar för en relativt snabb utrullning av konceptet:
“Vi startar med en enhet men inom ett år kommer vi ha ytterligare närmare 10 enheter. Det här är en tjänst som inte bara ska finnas i Stockholm utan också andra svenska storstäder”, säger Johan Lagercrantz.
En kritik mot de supersnabba leveranserna som väckts är om de påverkar klimatet negativt. En annan invändning är om mänskligheten verkligen är behov av att få mat och prylar hemkörda på en kvart.
“Jag som är född på 70-talet känner kanske inte att jag måste ha allt levererat på så kort tid men uppenbarligen finns det många av oss konsumenter som har behovet. Generellt är våra transporter dessutom sex till sju gånger så effektiva jämfört med om du själv åker till en butik”, säger Johan Lagercrantz som påpekar att snabb-leveranserna sker med el-cyklar.
Stor potential
Omsättningsmässigt så räknar Johan Lagercrantz med att den nya tjänsten ska ge ett bra tillskott.
“Det här kommer vara ett komplement till vår övriga verksamhet men på sikt tror jag att uppemot 10 procent kan komma från snabba leveranser”, säger han.
Förra året omsatte Mathem 2,3 miljarder kronor och fortsätter att växa i år vilket alltså innebär att snabb-leveranser kan uppgå till runt en kvarts miljard kronor när den är mer utbyggd.
“Nu i starten kommer det inte handla om några jättesummor men vi tror långsiktigt på konceptet”, säger Johan Lagercrantz.