Sök ikon

Nya Caia-bossen: “Jag kunde inte tacka nej”

Adeline Sterner är ny vd för Bianca Ingrossos Caia Cosmetivs. Här tillsammans med grundarna. Foto: Pressbild/Montage
Adeline Sterner är ny vd för Bianca Ingrossos Caia Cosmetivs. Här tillsammans med grundarna. Foto: Pressbild/Montage

Adeline Sterner ser obegränsade möjligheter som nybliven vd för Caia Cosmetics:

“Caia kan bli hur stort som helst. Vi kommer absolut gå över en miljard och mycket mer än så i omsättning”, säger hon i en intervju med Breakit.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Sent på torsdagskvällen kom beskedet – Adeline Sterner tar över som vd för snabbväxaren Caia Cosmetics efter medgrundaren Mikael Snabb.

“Det har gått väldigt snabbt. Mikael Snabb bjöd mig på en kaffe för någon månad sedan och jag kunde inte tacka nej”, säger Adeline Sterner.

När Breakit når henne på fredagsmorgonen har hon precis avslutat ett internt möte på e-handlaren Kidsbrandstore. Dit kom hon i mitten av 2020 med det tydliga uppdraget att vända e-handlaren till lönsamhet. Det lyckades Adeline Sterner med då hon tog bolaget från en förlust på 36 miljoner till nollresultat på 10 månader.

“Mitt huvuduppdrag på Kidsbrandstore är klart men jag hade ingen tydlig plan att ta ett nytt uppdrag. Det var när Mikael Snabb och Caia dök upp som jag tänkte om”, säger Adeline Sterner.

The sky is the limit

Hon räknar med att gå in som vd på Caia först efter nyår men då ska hon gasa rejält. I år kommer Caia omsätta drygt 300 miljoner kronor och, enligt Breakits källor, göra en vinst på cirka 100 miljoner kronor. Adeline Sterner ser en enorm potential framåt:

“Caia kan bli hur stort som helst. Vi kommer absolut gå över en miljard och mycket mer än så i omsättning, frågan är bara hur lång tid det kommer att ta”.

Caia Cosmetics är grundat av Mikael Snabb, Jesper Matsch, Vanessa Lindblad och Bianca Ingrosso. Idag är Bianca Ingrosso bolagets i särklass viktigaste marknadsföringskanal och utomstående bedömare har rest farhågor att verksamheten är för beroende av henne som person. Adeline Sterner är medveten om risken men tycker den är hanterbar.

“Absolut, till skillnad från många andra influencers så är Bianca inte bara en marknadsförare av produkter utan verkligen involverad i hela verksamheten. Hon är creative director och lägger verkligen in sin själ i produktutvecklingen och marknadsföringen”.

Caia är redan en exceptionell kommersiell succé – känner du dig nervös att fortsätta succén?

“Klart att det är nervöst! Jag har stor respekt för uppdraget men det är en bra nervositet och jag känner mig samtidigt otroligt peppad”.

Läs mer