Jämfört med tidigare år väntas ett svalare intresse för Black Friday i år – sett till andelen konsumenter. Sett till de planerade inköpsbeloppen ser det dock annorlunda ut.
"Förra årets Black Friday var präglad av pandemin och restriktioner att inte besöka butiker. Men även det faktum att hushållen, i kölvattnet av pandemin, fortfarande spenderar mindre på resor, hotell och restaurangbesök gynnar handeln", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Var tredje konsument uppger att de bara kommer att handla på nätet. Mest populärt är hemelektronik, kläder och skor.
Svensk Handels rapport visar även att Black Friday är startskottet för julhandeln och att två av tre av de som uppger att de planerar att shoppa på rean kommer att köpa julklappar.
"För konsumenter med inköpslistorna klara i god tid blir Black Friday ett utmärkt tillfälle att hitta julklapparna till röda prislappar. För handeln innebär det att konsumtion flyttar från december till november, för elektronikhandeln har november numera blivit årets största försäljningsmånad", säger Johan Davidson.