Sök ikon

Svensk klädhandel stiger – men e-handelsjättarna hotar: "Kämpar med illojal konkurrens"

Foto: TT

"Vi hade behövt se ännu starkare siffror."

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 15 procent i oktober jämfört med samma månad förra året.

Skoförsäljningen steg i sin tur med 5,0 procent.

Jämfört med 2019, alltså innan pandemin, steg klädhandeln med 0,2 procent medan skohandeln var ned 13,2 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

"Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Han pekar vidare på logistikproblemen och konkurrensen från stora e-handelsplattformar.

"Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige."
 

Läs mer