Sök ikon

Gwyneth Paltrows Goop tar svenska uppstickaren Ninjaplast till USA

Gwyneth Paltrow tar Daniel Kapluns och Richard Olinius Ninjaplast till USA. Foto: Press/TT/Montage
Gwyneth Paltrow tar Daniel Kapluns och Richard Olinius Ninjaplast till USA. Foto: Press/TT/Montage

Hollywood-profilen Gwyneth Paltrow och hennes (kontroversiella) livsstilsföretag Goop tar in produkter från svenska Ninjaplast till den amerikanska marknaden.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Ninjaplast, som fick liv 2015, har bland annat skapat en förpackning för plastfolie som gör inpackningen, enligt bolagets egen utsago, “fummelfri”. 

Bakom bolaget ligger duon Daniel Kaplun och Richard Olinius, som såg en liknande produkt för över 15 år sedan på en resa i USA. De bestämde sig för att köpa rättigheterna till produkten i Skandinavien. Och snart fick idén snurr på den svenska marknaden.

Och nu blir skådespelaren Gwyneth Paltrows företag Goop det första som tar bolagets produkter över Atlanten, enligt ett pressmeddelande. Snart kommer flera produkter från Ninjaplast, däribland frys- och zippåsar av bioplast, gå att köpa på Goops webbplats.

”Det är otroligt roligt att Goop valt ut oss som ett av de få varumärken i världen de vill satsa på", säger Daniel Kaplun, marknadschef Ninjaplast, i ett pressmeddelande. 

Gwyneth Paltrow har tidigare kritiserats för att marknadsföra pseudovetenskap. Bland annat en kristall som kvinnor ska stoppa upp i underlivet, något som Paltrow påstått ska balansera hormonerna.

Under Ninjaplasts brutna räkenskapsår från juli 2020 till juni 2021 omsatte bolaget 10 miljoner kronor och resultatet landade på 1,8 miljoner kronor. 

Läs mer