Sök ikon

Techstjärnorna satsar på Boxbollen – “Vi vill ta hela världen”

Snabbväxande Boxbollen ska växa utanför Sverige och ska göra det med hjälp av Revolutionrace-grundarna, pr-profilen Daniel Redgert och Noel "Tandborstkungen" Abdayem.

"Jag låter bröderna jobba på", säger Pernilla Nyrensten om sin investering.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Bröderna Jacob och Victor Eriksson gör succé med sin träningsleksak Boxbollen och räknar i år med att omsättningen kommer att landa kring 50 miljoner kronor. Ett rejält lyft från fjolårets intäkter på dryga 15 miljoner. Vinsten för i år planeras ligga kring 17 miljoner kronor.

Bakom succéförsäljningen, där huvudmarknaden hittills har varit Sverige, ligger bland annat en lyckad marknadsföring via influencers, men också virala klipp på den nya sociala mediejätten Tiktok

Nu ska Boxbollen däremot sikta på internationell expansion, där Storbritannien och Tyskland väntar. Och med sig på den satsningen har bröderna Erikssons bolag ett gäng nya namnkunniga delägare.

Det är Revolutionraces grundare Pernilla och Niclas Nyrensten, genom Nyrensten Invest, Humbles grundare och vd Noel Abdayem (även kallad “tandborstkungen”), genom NCPA Holding, samt Daniel Redgert, genom Redgert Comms, som kliver in som delägare i bolaget.

“Vi tycker det är oerhört kul, inspirerande och ärofyllt att få in dessa spännande människor i bolaget. De tillför alla spetskompetens och är de absolut bästa i branschen på det dem gör”, säger Jacob och Victor Eriksson i ett pressmeddelande.

Hur stor andel bolaget släpper ifrån sig framgår inte, men det rör sig inte om någon nyemission.

Nyrensten: "Låter bröderna jobba"

Pernilla Nyrenstens Revolutionrace är idag ett börsnoterat bolag och entreprenören är tydligt med var hon lägger sitt fokus. Sitt engagemang i Boxbollen kommenterar hon så här:

“Jag är övertygad om att moderna bolag behöver förstå viralt content och vikten av att göra gott för att lyckas idag – Jacob och Victor har förstått båda. Du kan motionera i appen, samtidigt som du har kul och samlar in pengar till Bröstcancerförbundet. Jag låter bröderna jobba på medan mitt fulla fokus fortsatt ligger på RevolutionRace”, säger Pernilla Nyrensten.

Framöver väntar ytterligare satsningar internationellt, berättar Jacob Eriksson, som just nu befinner sig i Tyskland för att lansera satsningen ordentligt på marknaden. 

“Vi ska till ännu fler marknader. Vi vill ta hela världen. Några spännande marknader vi kollar mot är bland annat Brasilien, Indien, USA och Kanada. Vi har testat i lite olika länder under året, för att se hur människor svarar på materialet utan att det är kändisar med som relaterar till dem. Vi valde att satsa på Tyskland och Storbritannien först, jag får faktiskt rysningar när jag ser hur bra marknadsföringen går i Storbritannien”, säger han.

Just nu pågår klimatmötet Cop26 och vi brukar lyfta hållbarhetsfrågorna när vi pratar med entreprenörer. Hur arbetar ni med hållbarhet idag?

“Det jag kan säga är att vi har hårda krav, eftersom Apotea är vår största återförsäljare. Det var en hel checklista vi var tvungna att gå igenom.”

Mäter ni utsläppen i produktionen av Boxbollen?

“Det tror jag inte tyvärr. Jag skulle kunna kolla om det är något vi mäter. Men mitt fokus är att få igång rörelse och att folk ska röra sig och ha kul.”

Han följer i ett mejl upp citatet med att både social och klimatmässig hållbarhet är viktigt för bolaget och att de har en ambition att följa Parisavtalet, och “genom nyckelrekryteringar och nya investerare har vi en ambition om att lära oss mer om hur man mäter våra utsläpp på bästa sätt.”

Bolaget satsar också på välgörenhet där de samlar in pengar till Bröstcancerförbundet genom att sälja en rosa Boxbollen, där de skänker vidare en del av intäkterna. Hittills i år har de samlat in 1,2 miljoner kronor, men kampanjen pågår året ut. 

“Vi hade som mål att komma upp i över 1 miljon i år.”

Boxbollen grundades 2018 och tidigare har bolaget även tagit in skådespelaren Dragomir Mrsic som ägare, liksom från Eequity-grundarna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin.

Läs mer