Det Boråsbaserade klädesbolaget Bubbleroom vill notera sin aktie, bekräftade bolaget på torsdagen efter rykten och spekulationer under en längre tid, se exempelvis längst ned i den här texten.
E-handlaren, som fokuserar på festkläder till kvinnor, vill ta in cirka 150 miljoner kronor i samband med noteirngen. Introduktionspriset är satt till 36 kronor per aktie, något som värderar hela bolaget till cirka 400 miljoner kronor.
“Vi är väl positionerade att fortsätta växa på den nordiska marknaden och ta andelar nu när samhället har börjat öppnas upp igen. Vi ser också tydligt att vår uppdaterade strategi att primärt fokusera på egen design, samt att lansera och sälja våra egna varumärken på digitala plattformar, redan bär frukt”, säger Ville Kangasmuukko Nordström, vd för Bubbleroom, i pressmeddelandet med anledning av noteringsplanerna.
Bolaget har redan lockat till sig ett gäng ankarinvesterare som redan paxat en stor del av de aktier som erbjuds. Vasastaden, FE Fonder, Aktia Bank, Modelio Equity, Nordic Cross Asset Management och Jack Weil har sagt att de kommer att teckna aktier för totalt 97 miljoner kronor, motsvarande cirka 64 procent av erbjudandet.
Bolaget motiverar noteringen och det efterfrågade kapitalet med Zalando. Närmare bestämt handlar det om att Bubbleroom för bara några veckor sedan började inrikta sig mot även den tyska och den nederländska marknaden. Det skedde via Zalando.
“Efterfrågan på Bubblerooms produkter på den tyska marknaden visade sig vara omfattande och efter endast en vecka motsvarade den dagliga bruttoförsäljningen på den tyska marknaden bruttoförsäljningen i Bubblerooms egen online-butik”, skriver bolaget.
Bolaget ser efter detta potential till att expandera till fler europeiska marknader.
“Nyemissionen och börsnoteringen som följer kommer därför medföra ett välkommet kapitaltillskott, vilket kommer tillåta bolaget att nå fler kunder i fler länder och samtidigt möjliggöra strategiskt nödvändiga investeringar i lagerautomation, data och AI samt kundupplevelse online”, säger vd:n Ville Kangasmuukko Nordström.
Bubbleroom grundades 2005 tre år senare förvärvades bolaget av CFG. Bolaget har under period drivit fysiska butiker.
Ville Kangasmuukko Nordström rekryterades till bolaget 2015 och kom då från H&M.
Bolaget omsatte 386 miljoner kronor under 2020, en nedgång från 428 miljoner kronor året före. Eftersom Bubbleroom är inriktat mot festkläder drabbades bolaget hårt av pandemin. Rörelseresultatet uppgick till -8 miljoner kronor under fjolåret.
"Utbredningen av covid-19 och den därav avtagande marknadsefterfrågan på festmode inverkade negativt på Bubbleroom under 2020 och för att hantera de negativa effekterna av pandemin vidtog bolaget kraftiga åtgärder", skriver bolaget.
Bubbleroom varslade cirka 30 anställda om uppsägning under corona-våren 2020. Bolaget hävdar i sin kommunikation på torsdagen att åtgärderna gjort bolaget mer "kostnadseffektivt och agilt".
Första handelsdag är planerad till 23 november.