Sök ikon

Cure media får nya ägare – Equip Capital köper halva bolaget: "Väldigt bra match"

Från vänster: Babak Faramarzian, Kristian Melå, Sam Foroozesh

Den norska tillväxtinvesteraren Equip Capital köper in sig i influencerbolaget Cure Media.
Enligt Breakits uppgifter köper de halva bolaget – för över 200 miljoner kronor.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

För företag som vill nå ut med en produkt eller ett budskap är influencers idag ett givet verktyg att använda sig av – oavsett om det handlar om små mikro-influencers eller stora profiler med miljontals följare. Det har i sin tur skapat snabbväxande bolag som möjliggör den här typen av affärer.

Här i Sverige har bland annat Cure Media växt snabbt (och lönsamt) . Bolaget har utvecklat en plattform som hjälper företag att matcha med profiler på exempelvis Instagram som passar deras behov bäst.

Under 2020 landade intäkterna på 62,2 miljoner kronor med ett resultat på 9 miljoner, och i år räknar vd:n och medgrundaren Sam Foroozesh med en omsättning på över 100 miljoner kronor – med fortsatt lönsamhet.

Nu ska bolaget växla upp ordentligt.

Det görs genom att Cure tar in tillväxtinvesteraren Equip Capital som delägare.

Värderas till 400-500 miljoner

Hur stor affär det rör sig om vill bolaget inte nämna. Men enligt Breakits källor säljer befintliga ägarna, vilka främst utgörs av grundarna Sam Foroozesh, Babak Faramarzian och Kristian Melå och befintliga anställda, ungefär hälften av bolaget för över 200 miljoner kronor. Hela bolaget värderas då till mellan 400 och 500 miljoner kronor.  

Equip Capital har tidigare investerat i aktörer som Bastard Burgers, Holy Greens och norska Voi-konkurrenten Ryde, men också Makeup Mekka som Cure Media samarbetat med tidigare. 

“De har fått upp ögonen för oss på den vägen. Sen har vi förstått att de förstår oss och vår bransch. Den här branschen som vi är inne i är ganska ny, så det är inte så många som fattar den”, säger Sam Foroozesh till Breakit.

“Teamet bakom Equip har väldigt bred erfarenhet av marketing och tech. Det är exakt där vi befinner oss och vi ser en stor fördel där som vi kan dra nytta av. De förstår inte bara oss, utan också våra kunder. Vi känner att det är en väldigt bra match.”

Syftet med den nya delägaren är att växa kraftigt internationellt och att skala upp den tekniska plattformen. 

“De är en tillväxtinvesterare och vi vill accelerera bolaget. Vi vill fokusera på att växa ute i Europa och skala vår teknikutveckling som redan ligger i framkant. Sen även få in erfarenhet och kompetens av att bygga organisation internationellt”, säger Sam Foroozesh.

Varför väljer ni att sälja?

“Syftet är att vi ska ingå ett partnerskap och fortsätta resan tillsammans. Det är inte så att vi har någon intention som grundare att lämna. Vi ska vara kvar och vi ska fortsätta driva bolaget på samma sätt som vi gjort hittills. Alla kommer behålla sina roller, jag är kvar som vd och mina grundare är också kvar.”

Läs mer