Att få till en affär på telefon är svårt nog i sig.
Om säljaren och kunden dessutom behöver ta sig igenom en massa tekniskt krångel kan det bli hopplöst.
Det problemet har Waytobill tagit sig an. Bolaget har utvecklat en digital utcheckningslösning specifikt anpassad för telefonförsäljning av prenumerationer.
“Det typiska problemet är att du får ett ‘ja tack’ i telefon men att kunden senare tappas bort någonstans på vägen fram till betalningen, eftersom den sker först efteråt och inte i samtalet. Det tar för lång tid och är för komplicerat att komma i mål och då sjunker kundens engagemang. Där tappar man 10-50 procent av försäljningen”, säger medgrundaren Magnus Bendelin.
Waytobills teknik gör det istället möjligt att slutföra hela processen direkt i luren med kunden för att få upp konverteringsgraden.
En typisk kund är ett mediebolag som säljer prenumerationer eller en välgörenhetsorganisation som vill få in månadsgivare.
Nu plockar bolaget in 3 miljoner kronor i kapital. Rundan leds av finansveteranen Niklas Danaliv via hans bolag Polynom Investment.
Pengarna ska användas till att skala upp verksamheten. Magnus Bendelin säger att bolaget i dagsläget har små intäkter, utan att specificera exakt.
Enligt grundaren bidrar bolaget också till att kunderna kan sänka sitt klimatavtryck.
“Våra kunder jobbar nästan alltid med pappersfakturor i dagsläget. Men vi kör bara med digital faktura. När du kommer upp i stora volymer har det en ganska betydande påverkan om en kund går över till oss. Det skulle man förstås kunna omsätta i hur många träd man sparar”, säger han.