Sök ikon

Carla vill vara först och störst på begagnade elbilar – plockar toppchefer från Volvo och Wheels

Axel Lindnér och Hana Kang. Foto: Press

E-handlaren Carla satsar på att handeln av begagnade elbilar ska slå igenom inom kort. Nu rekryterar de två tunga chefer från från branschen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Entreprenörerna Patrik Illerstig och Niklas Jungegård vill vara först med att verkligen ta ett ordentligt grepp om begagnathandeln för elbilar i Sverige och Europa. 

Via bolagets sajt kan konsumenter leasa, köpa och sälja elbilar. Fokus kommer också att ligga på att göra det enkelt för kunder som, antagligen, främst är vana att köpa bensin- eller dieselbilar att ta steget över till elbil.

Några som tror på idén är riskkapitalbolaget Luminar Ventures och VNV Global, liksom Avito-veteranen Christoffer Norman och e-handelsprofilen Paul Fischbein. De har alla investerat i Carla som totalt har tagit in 27,5 miljoner kronor över två rundor.

Nu ska den digitala bilhandlaren gasa på med två topprekryteringar. Den ena är Hana Kang som ansluter till bolaget som finanschef, en roll hon fram till nyligen hade på Volvos bildelningstjänst M. 

“Att köpa bil online ska vara superenkelt för konsumenten. Men maskineriet bakom, att kombinera fysiskt och digitalt, är en avancerad utmaning. Det bär jag med mig från min tid på M. Carla har på kort tid redan visat att bolaget har både kapaciteten och kompetensen att kunna lösa den komplexa uppgiften för elbilsmarknaden och samtidigt erbjuda en säker och smidig konsumentupplevelse”, säger Hana Kang om sin nya roll.

Den andra rekryteringen är Axel Lindnér som blir operativ chef på bolaget. Han var tidigare med och lanserade Uber i Sverige och haft flera chefsbefattningar på bolaget i USA. Senast var han Europachef för den amerikanska elcykel-uthyraren Wheels.

Vad hände med Wheels, ni försvann från Stockholm?
“När pandemin slog till så hade vi hunnit lansera Wheels i sex länder utanför USA. Men ganska exakt efter lanseringen slog pandemin till. Då valde vi att fokusera på de största marknaderna, vilket var USA och Tyskland. Sen pausade vi verksamheten i övriga länder.”

Hur påverkade det dig som Europachef?
“Det var tufft såklart. När pandemin slog till hade vi anställt 15 personer runtom i Europa och tyvärr med uppsägningar som följd. Man vill inte vara i situationen där man anställer folk och sen kort efter finns det inget jobb för dem. Men jag tycker att vi gjorde det så schysst vi kunde. Sen var jag kvar i bolaget med fokus på Tyskland och att lägga upp för en återlansering i övriga Europa igen”.

Nästa äventyr blir alltså svenska Carla. Axel Lindnér säger själv att han hade koll på ett liknande amerikanskt bolag sedan tidigare och intresserade sig för branschen. När grundaren Patrik Illerstig ringde och undrade om han var intresserad så var det ett enkelt beslut, berättar han.

“Det är en superintressant affär. Det tillverkas många elbilar just nu som alla går till nyförsäljning, men det kommer därför att finnas många som går mot begagnathandel inom kort. Där vill vi bli störst.”

Hur kommer ni arbeta med klimatet i verksamheten?
“Jag tror vi kan få personer att köpa elbil snabbare genom att sänka trösklarna. En utmaning när du köper begagnad elbil idag är exempelvis att du inte har någon aning om hur batteriet i bilden är, vi testar det på alla våra bilar. Jag tror att rädslan för att köpa elbil kan gå ner något då”, säger Axel Lindnér.

Läs mer