Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Techprofilerna Jacob Lovén och Tom Xiong startar byrå – vill hjälpa svenskar till Kina

Jacob Lovén och Tom Xiong. Foto: Press/TT/Montage
Jacob Lovén och Tom Xiong. Foto: Press/TT/Montage

Techprofilerna Tom Xiong och Jacob Lovén sjösätter en byrå för att hjälpa svenska bolag ta sig an den kinesiska marknaden.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Grundarna bakom podden ”Den Digitala Draken” startar byrå – The Perspective – med fokus på att analysera, förstå och hjälpa företag att etablera sig i Kina genom lokal kunskap och expertis. 

Grundarna är sedan tidigare är kända bland Breakits läsare: techprofilen Tom Xiong och Jacob Lovén. Även AI-experten Nick Young har klivit ombord i satsningen och tar rollen som medgrundare och senior rådgivare.

”The Perspective är i grunden en grupp entreprenörer som rådgiver företag i hur de ska navigera det digitala landskapet i Kina genom att antingen gå in och stötta operationellt eller genom att extrahera och förmedla den kunskap som behövs för att de ska kunna göra det själva”, skriver man i ett pressmeddelande. 

”Vi startade för sex år sedan med vår podd där vi analyserar techmarknaden i Kina. Nu trycker vi på knappen och lanserar en separat byrå för den typen av tjänster mot företag. Det är jättekul”, säger Jacob Lovén till Breakit. 

Listar tre anledningar till varför just Kina

Den kinesiska marknaden har växt väldigt mycket de senaste åren, så det är svårt att ge sig in där, konstaterar han. Och genom duons nätverk i Kina kan de hjälpa svenska bolag att ta sig an marknaden.

“Det man behöver förstå om Kina är att landet är intressant av tre anledningar: dels har den en miljard människor som är online, det finns en extrem mognad i onlinebeteende inom områden som till exempel e-handel och fintech och det finns enormt mycket kapital. De tre faktorerna gör att Kina är väldigt intressant att studera och att ge sig in i”, säger Jacob Lovén.

I dagsläget har bolaget tre typer av kunder: de som vill in på den kinesiska marknaden, de som redan är där men som vill förbättras samt bolag som vill förstå digital innovation och digital utveckling. Duon vill hålla namnen på kunderna hemliga än så länge men menar att det rör sig om alltifrån svenska unicorns till några av världens största retailföretag.

Jacob tillägger också att efterfrågan från svenska företag att etablera sig i Kina aldrig har varit större.

"Jag tror poletten trillat ner för många där man insett att Kina blivit en jätteviktig del för att kunna kalla sig ett globalt företag", säger han.

Läs mer