Att Henrik Lundqvist gör reklam för Head and shoulders eller att Charlotte Kalla tränar i kläder från Craft är inget nytt. Företag använder sig av en offentlig person för att skapa förtroende och köplust för sitt varumärke. samma syfte fyller dagens sociala influencers.
“Alla pratar om influencer marketing som något nytt men det är bara traditionell marknadsföring och kommunikation. Men det du fokuserar på är att låta andra människor berätta din story med sina egna ord till sin publik,” säger Linda Palmgren som är vd för United Influencers.
Vi träffas mitt i Stockholm där det sociala mediehuset har sitt kontor. Här syns varken någon av de drygt 30 sociala profilerna till och här finns varken inspelningsrum eller kameror - utan affären är i fokus.
Några av profilerna som hör hit är Mikael Persbrandt, familjen Parnevik och Isabella Löwengrip.
United Influencers är ett av alla nätverk som vill vara bryggan mellan den nya tidens kändisar och annonsörerna.
“Det som skiljer oss från andra är att vi är ett premium- och kvalitetsnätverk. Med det sagt vill vi inte sätta oss på någon hög piedestal utan att vi ställer krav på de influencers vi jobbar tillsammans med för att kunna garantera brand safety för våra partners fullt ut. Samt att vi utgår mer från ett agentskap. Så vill man jobba med Isabella Löwengrip är det bara genom oss man kan gå", säger Linda Palmgren.
Hon rekryterades som vd till United Influencers i samband med lanseringen i september förra året. Tidigare har hon jobbat med kommersiell radio i flera år, bland annat som nordisk försäljningsdirektör för SBS Radio. Hon har även arbetat inom reklamvärlden, både som vd, affärsutvecklare, varumärkesstrateg och kommunikatör.
“Jag har själv försökt navigera i influencer-djungeln genom tidigare uppdrag och det var både tidskrävande och ojämnt resultat på genomförandet. Det kändes inte tryggt för någon part, varken för byråerna eller för annonsörerna,” säger hon och fortsätter:
“Vi har den traditionella reklambyråns varumärkes- och kommunikationsstrategi med copywriters eller kreativa team som har satt sin tonalitet på kommunikation oavsett kanalval. Plötsligt är det i stället publicister i form av influencers som tar över den rollen.”
Bolaget är en sammanslagning av det Malmöbaserade Mikz, mest känt som “Zlatan-appen”, och det norska bloggnätverket United Bloggers. Många minns kanske att Mikz-appen var det enda sätt som fotbollsstjärnan valde att kommunicera med svenska medier under en period. När det inte gick att prata med Zlatan direkt så citerades i stället appen.
“Journalister har flera års högskoleutbildning medan dagens publicister har jobbat sig till sin räckvidd och opinionsbildarstatus. Jag tror snarare att man kan se det som positivt att fler människor kan hjälpa till och påverka och att allt inte ligger i mediernas händer utan också hos oss individer och vanliga människor,” säger Linda Palmgren.
Finns det inte en fara i det? Att influencers kan få för stor makt och bara svarar på de frågor som de själva vill?
“Den makten har ju alltid funnits hos enskilda tidningar och mediehus, men idag finns den som sagt hos fler. Det känns som att det har blivit ett öppnare samhället på det sättet, för att fler har möjlighet att komma till tals vilket är positivt.”
Förstår företag vidden av den här makten och betalar därefter?
“Resultaten borde i alla fall tala sitt klara språk, men jag tycker fortfarande det är för låga priser med tanke på konverteringen och påverkan. Vi har flera exempel-case där vi vet att kunder har investerat en och en halv miljon kronor i andra medier och fått 330 kunder. Sedan kommer de till oss och har gjort ett inlägg på Isabella Löwengrips blogg och får 2.000 nya kunder per vecka.”
Vad kan man tjäna som social influencer på ett ungefär?
“Det beror på vad du har för räckvidd, varumärke och vilka kanaler du är aktiv inom. Vi representerar både publicister och ikoner så det spannet oavsett kanalval är ganska brett.
Hur har prisbilden förändrats över tid?
“När jag började i september blev jag förvånad över hur låga priser som vissa av våra profiler fick för sina inlägg. Det fanns ingen struktur alls utan priserna var satta lite hipp som happ. Så det första vi gjorde var att sätta en rimlig prislista utifrån räckvidd, kanal och influencers varumärke".
Är den prislistan högre än tidigare?
“Absolut, men fortfarande är det för lågt. Det är också det som har varit branschens utmaning, att det inte har funnits någon prisstandard.”
Hur stor del av intäkterna tar ni?
"Det beror på hur avtalet mellan oss ser ut".
Namn: Linda Palmgren
Ålder: 43.
Familj: Förlovad och två barn.
Uppväxt: Norrköping.
Bor: Stockholm.
Medievanor: Går alltid igenom alla branschtidningar på morgnarna, följer alltid våra och andra profiler. På Linkedin följer jag många företagsledare och entreprenörer som ger mig inspiration.
Mest inflytelserika person i mitt liv: Har alltid varit lite Pippi Långstrump sedan jag var liten och försöker ta med mig orden “det här har jag aldrig gjort förut så det klarar jag helt säkert.”