“Hej! Hörde att ni haft kontakt med min partner Micke. Jag kan tyvärr inte säga mer än det han har sagt. Mvh Bianca.”
Meddelandet från Bianca Ingrosso skickades till Breakit under måndagen, några timmar efter att vi avslöjat att hon står med som styrelseledamot i det nyligen registrerade företaget Ani Who AB.
Enligt uppgift ska bolaget rikta in sig på e-handel för mode och accessoarer. Mikael Snabb, styrelsemedlem i den nya satsningen och vd på Ingrossos pengamaskin Caia Cosmetics, berättar för Breakit att bolaget ännu är “på idéstadiet.” Men med det sagt är det “klart att det finns en plan”, enligt utsago från Mikael Snabb.
Så vad spelar det för roll att Ingrossos namn dyker upp inom ett nytt företag som tycks ha siktet inställt på e-handel? Är inte det något som bara ekonomijournalister haussar upp sig över? Faktiskt inte. Det var den mest lästa artikeln på Breakit under måndagen och vårt avslöjande uppmärksammades hos en rad andra tidningar – och inte endast bland de som bevakar näringslivet.
Att Bianca Ingrosso, en av Sveriges största influencers, kliver in i ännu ett bolag och kanske till och med är medgrundare är ett typexempel på hur det nya näringslivet – och nya makthavare – tar för sig av marknaden och roffar åt sig konsumenter.
Ingrosso är redan framgångsrik entreprenör med sitt sminkbolag. Men hon är inte ensam om att ha startat eget för att utmana redan etablerade aktörer – och rida på vågen av att ha en inte särskilt blygsam skara följare på sociala medier.
Bland exemplen finns Ida Warg, som har drygt 320 000 följare på Instagram. Hon tog klivet till entreprenörslivet med sitt företag Ida Warg Beauty, som säljer hår- och hudvårdsprodukter på nätet. I år, tre år sedan start, är siktet inställt på att omsätta 100 miljoner kronor. Produkterna tar dessutom numera ordentligt med plats på hyllorna på Åhléns. Även Matilda Djerf har börjat tälja guld på sitt klädmärke genom bolaget Djerf Avenue.
Om Ingrossos nya satsning faktiskt handlar om ett e-handelsbolag som riktar in sig på mode och accessoarer kan redan etablerade höjdare inom klädsegmentet sannolikt drabbas av huvudbry.
För bara några veckor sedan rapporterade vi om ett samarbete mellan klädsajten Nelly.com och Ingrosso. Då tog det inte många minuter innan kundströmmen fick sajten att haverera. Nelly uppgav i samma veva för Breakit att man räknade med en stor försäljning “tillsammans med ett så stort namn som Bianca Ingrosso”, med hänvisningen till att samma sak hade hänt vid ett liknande samarbete året innan. Man kan tänka sig att diverse chefer log ordentligt runt det digitala fikabordet i slutet av dagen.
Samtidigt kan man knappt ta en shoppingrunda, varken på stan i Stockholm eller online, utan att bilder på Ingrosso dyker upp där hon gör reklam för plagg från olika varumärken.
Men glädjen kan bli kortvarig för branschens aktörer. För egentligen verkar ju inte Bianca Ingrosso behöva varken etablerade e-handlare eller butiker.
Och vore det omöjligt om det faktiskt är just kläder online det nya bolaget ska ägna sig åt? För en viss generation är Ingrosso ett starkare varumärken än H&M. Hur kontrar klädkedjor i Sverige om Ingrosso börjar marknadsföra för sina 1,2 miljoner följare på Instagram att de kan köpa kläder från henne – en person som många onekligen ser upp till – för ett kanske lika förmånligt pris som hos olika kedjor?
Bianca Ingrosso, och fler influencers med henne, kan vara på väg att stöpa om hela marknaden. Om det här bolaget faktiskt är en riktig satsning på e-handel så är det ingen startup som behöver år på sig för att slå sig in bland konkurrenterna. Det skulle snarare vara en fråga om dagar.
Det här är ett bra exempel på det nya näringslivet och hur det förändrar spelplanen. Och det nya blir snabbt det vanliga.