Facebook talar inte sanning om sina framsteg med att stoppa hatpropaganda, våld och vilseledande information på plattformen. Det uppger en visselblåsare som säger att bolaget oftast prioriterar sig självt när det uppstår en intressekonflikt med vad som är bäst för allmänheten.
Visselblåsaren är Frances Haugen, en 37-årig datavetare, som varit anställd på Facebook de senaste två åren. Hon kom att kopiera tiotusentals sidor med Facebooks interna forskning på området och delade med sig av dessa till Wall Street Journal förra månaden.
Haugen har nu ställt upp i en intervju med CBS 60 Minutes där hon nämnde intressekonflikten och hur Facebook nästan alltid väljer det som är bolagets bästa. Att Facebook inte tar i med hårdhandskarna framgår av en studie publicerad i år. I den uppger sig bolaget åtgärda bara 3-5 procent av alla fall med hatpropaganda och 0,6 procent av alla uppmaningar till våld och uppvigling på plattformen trots att man är ”bäst i världen på detta”.