Att ta körkort kräver både tid och pengar – och det är viktigt att hitta en bra trafikskola. Ett faktum som bolaget Körkortsjakten tagit fasta på genom att skapa en plattform som kopplar samman elever och trafikskolor. Körkortsjakten grundades redan 2009 som ett skolprojekt i form av en jämförelsetjänst, som ett Pricerunner för körskolor. Under 2013 såldes bolaget till Spiut Invest och har därefter utvecklats till en plattform som förmedlar och gör det möjligt att boka in sig på lektioner och kurser.
Och kunskap om bokningstjänster saknas det knappast, i styrelsen sitter bland annat Bokadirekts vd Christian Fricke som även investerat i Körkortsjakten. Bland de större ägarna finns Spuit, KAK och styrelseproffset Pelle Törnberg med bakgrund från tunga roller inom Kinnevik.
För runt ett år sedan tog Jean-Pierre Mourad över som vd för Körkortsjakten. Han har en bakgrund inom Booking.com där han arbetat med att optimera processer inom hotellnäringen.
”Sen kom pandemin och slaktade vår marknad och vi var tvungna att stänga vårt kontor i Sverige och säga upp anställda. Det var då Körkortsjakten kom på tal när en av delägarna sökte någon med erfarenhet av digitala plattformar som kunde ta över bolaget”, berättar Jean-Pierre Mourad.
"De har arbetat med penna och papper"
Under det gångna året har han fokuserat på att få upp volymerna och utökat antalet anslutna trafikskolor från färre än 50 stycken till över 200 stycken. Samtidigt har runt 15.000 elever använt tjänsten för att köpa kurser under det senaste året.
“Att få in körskolor har tidigare varit en av de största utmaningarna då de inte riktigt förstått vår plattform eller hur de ska optimera sina verksamheter. De har arbetat med penna och papper, och inte alls följt marknadstrender med hur dagens kunder önskar boka sina tjänster med en betrodd och enkel betallösning”.
Affärsmodellen går ut på att Körkortsjakten tar en viss procent i betalt från trafikskolorna när de förmedlar elever till dem. Tillväxten har inte låtit vänta på sig och under förra året steg omsättningen från 3 till 15 miljoner kronor med ett positivt resultat.
Når ut i landet
Pandemin har lett till att köerna till trafikskolorna och körkortsproven växt. Jean-Pierre Mourad säger att pandemin i det stora hela varit positiv för bolaget och lett till att elever söker sig till deras sajt för att hitta fler valmöjligheter. Plattformen hjälper även skolor att förmedla digitala kurser, vilket vd:n menar hjälpt många.
”När vi började gå digitalt kunde vi utöka utbudet för skolor och idag arbetar vi över hela Sverige. Det här har lett till att även människor som bor på landsbygden, långt borta, kunnat påbörja sitt körkortstagande”.
Enligt Jean-Pierre Mourad finns idag ingen konkurrent som gör något liknande på den svenska marknaden – vilket ger ett guldläge för att skala upp snabbt och sluka marknadsandelar.
”Vi har en expansionsplan där vi ska ha monopol på marknaden vid 2023”.
Därefter är planen att gå utomlands.
”Vi har gjort en stor resa i år och vi är inte klara än, vi ska fortsätta att utvecklas”.