Tripiers affärsidé är i grunden ganska lätt att förstå. Genom bolagets plattform kan du hyra ut din digitala kollektivtrafikbiljett, exempelvis ett månadskort, när du själv inte behöver det. Och tvärtom: genom samma plattform kan du hyra en biljett och på så sätt åka billigare. Tripier får in pengar genom att skära emellan.
En av Tripiers pedagogiska utmaningar är att ingen annan gör det bolaget gör. Det födde en viss skepsis hos investerarna i Shift-finalen, eller drakarna som de kallades även där.
“Vår idé är ju helt ny och i investerarnas ögon är vi beroende av kollektivtrafikbolagen. När då drakarna frågade mig vad trafikbolagen säger, hade jag lite svårt att svara på det i livesändningen med tanke på jag har haft diskussioner med dem i förtroende och bakom stängda dörrar. Jag kunde därför inte ge svaren som investerarna ville ha, även om jag ville”, minns Saliou Sall från finalen som gick av stapeln i slutet av maj.
Inte besviken
Han säger sig inte vara så besviken över att inte någon av drakarna ville satsa pengar. Han medger att värderingen var ganska hög för ett bolag i ett så pass tidigt skede som Tripier befann sig i.
“Jag tog det mer som tändvätska än som något negativt”, säger Saliou Sall.
När tv-kamerorna slocknat började bolaget jaga kapital från annat håll och då var det, enligt Saliou Sall, en fördel att kunna lyfta fram deltagandet i Shiftfinalen.
“Många frågar oss om vår idé ens är laglig. Då är det bra att peka på Shift som gav en tummen upp-stämpel på bolaget”, säger han.
Utöver Saliou Sall har Shivan Dana och Salar Atroshi funnits med tidigt i bolaget. I deras gemensamma nätverk fanns det andra entreprenörer (“inga kända namn”) som var villiga att skjuta till de drygt 3 miljoner bolaget behöver för kunna börja marknadsföra bolaget.
“Nu vill vi börja marknadsföra och få upp volymerna”, säger Saliou Sall och tillägger att bolaget på helt organisk väg lyckats locka “tusentals” användare i de tre regioner som nu finns i: Skåne, Östergötland och Västergötland.
“Vi för diskussioner om att få lansera i Stockholm”, berättar Saliou Sall som har gott hopp om att det ska gå lättare nu när SL måste hitta sätt för att locka tillbaka resenärerna efter pandemin.
“Nu har universiteten börjat öppna upp igen. Under pandemin har de ju haft distansundervisning och studenter är en stor kundgrupp hos oss”, fortsätter han i sin optimistiska utvikning.
Större runda
Tanken är att göra en ny, mycket större finansieringsrunda inom sex till tolv månader, om och när bolagets tjänst verkligen har kommit igång. Det skulle borga för en högre värdering.
“Vi har bra dialog med många VC-bolag inför den rundan”, säger Saliou Sall som inte vill gå ut men någon tänkt summa i den planerade andra rundan.
“Definitivt en nolla till. Där någonstans”, säger han med de 3 miljonerna under sensommaren som utgångspunkt.