Cube grundades för fem år sedan och i bolagets stall av profiler hittas bland andra Alice Stenlöf och Angelica Blick.
I början av 2020 tog bolaget in nya pengar och den största delen av den emissionen togs av Felix Granander som i media brukar betecknas som Jan Stenbecks okände son. I Cubes kundlista hittas bland andra The Body Shop, Toyota, och Netflix.
”Vi har prioriterat tillväxt framför lönsamhet så vi fyller på kassan för att fortsätta ta marknadsandelar i Norden under 2020", sa Cubes vd och medgrundare Olof Lindblom då.
Gigger vill förvärva
På måndagsmorgonen blev det känt att Gigger, som är noterat på marknadsplatsen Spotlight, vill köpa Cube. Köpeskillingen uppgår till 75 miljoner kronor där 15 miljoner kommer att betalas kontant och resten kommer bestå av nya aktier i Gigger.
Köpeskillingen kan växa om Cubes omsättningen under 2021 går över 75 miljoner kronor samtidigt som bolaget gör ett positiv rörelseresultat (före av- och nedskrivningar).
Nu har parterna skrivit ett avsiktsavtal och tanken är att affären ska slutföras innan november tagit slut.
Gigger, som har ett börsvärde på 311 miljoner kronor, har som affärsidé att förvärva, äga, och förädla SaaS-bolag. I mitten mars förvärvades Collabs, som har tagit fram en plattform för influencer-marknadsföring, för nästan 60 miljoner kronor.
Tech + ekosystem
Tanken är nu att de båda influencerbolagen ska komplettera varandra.
“I Collabs har vi redan marknadens bästa SaaS-plattform för influencerkampanjer. Marknadsavdelningar och byråer kan i den SaaS-plattformen hitta influencers, skapa kampanjer, förhandla arvoden och mäta utfall”, säger Claes Persson som är tillförordnad vd i Gigger.
"Med Cube skapar vi en stark marknadsposition och kan, i tillägg till våra SaaS-intäkter, även leverera Nordens bästa kampanjer och övriga tjänster till marknaden. Vi bygger nu ett ekosystem ovanpå vår tekniska plattform – helt i enlighet med vår plan”, säger han vidare.
Olof Lindblom, Cubes vd och bolubecagets grundare, är inne på samma linje. Och han pratar nu om världsomspännande ambitioner.
“Tillsammans med Collabs, som har precis den plattform vi behöver för att kunna växa i ännu snabbare takt, tar vi nu en marknadsledande roll på både byrå- och tech-sidan, vilket innebär att vi kommer kunna skala vårt marknadserbjudande globalt”, säger han.