Den svenska startupscenen kokar. Och entreprenörer som är i startskottet av karriären är inte en ovanlig syn. Nu har ytterligare ett par namn dykt upp på medieradarn.
Nyligen utnämndes Ida Johansson, vd och grundare av rekryteringsbolaget Turn Consulting, till vinnare i den internationella entreprenörstävlingen Wise 20 under 20, som uppmärksammar entreprenörer som är under 20 år. Även svenska Oliver Edholm, grundare av bolaget Depict, korades till segrare.
Johansson berättar för Breakit att hon blev tipsad om att ansöka till tävlingen, varpå hon skickade in en video där hon pitchade sin affärsidé. Kort därefter stod det klart att hon var en av fem sökande som valts ut för att pitcha sin idé igen, men den här gången live i ett digitalt forum framför en jury bestående av en rad tunga namn: bland annat Richard Branson, grundare av Virgin group, Taavet Hinriku som är grundare av börsnoterade bolaget Wise och Paola Bonomo som haft en rad ledarskapsroller på bland annat Facebook, eBay och McKinsey.
"Mitt intryck av alla jurymedlemmar är att de har kommit långt i karriären och är uppenbarligen väldigt framgångsrika, men i slutet av dagen är de också människor som någon gång började där jag är just nu”, säger Ida Johansson.
En av två vinnare
Och Ida Johansson slog huvudet på spiken i tävlingen – hon utsågs till en av två vinnare av Wise Top 20 under 20 och kammade hem en prispott om 300 000 kronor, öronmärkta för att utveckla bolaget, och tre dagar med coachning av jurymedlemmarna.
Efter det har Johansson fortsatt att coachas av Branson och hans team, berättar hon för Breakit.
“Jag tog kontakt igen och de var intresserade av att fortsätta hjälpa mig med vägledning för att bygga bolaget”, säger hon och fortsätter:
“Att ha fått ett sånt här starkt internationellt nätverk så här tidigt i min karriär är en fantastisk möjlighet.”
Nu är förhoppningen att samarbetet med Branson ska fortsätta och enligt Johanssons utsago så ”ser det så ut.”
Startade som UF
Hennes bolag, Turn Consulting, startades som ett UF-projekt. 2019 grundades det som ett bolag och förra året lanserades deras tjänst: en automatiserad rekryteringsplattform som matchar arbetssökande med företag som vill fylla vakanser för deltidsarbete och studenter som vill jobba extra. Till skillnad från vad Johansson kallar för “traditionell rekrytering” så är processen genom tjänsten helt automatisk och använder sig varken av cv:n eller personliga brev. Kandidaterna ansluter till tjänsten på bolagets hemsida och så är processen igång.
Men orosmolnen är inte långt borta.
“Det startas i genomsnitt ett rekryteringsföretag per dag i Sverige och den största utmaningen är att på ett effektivt sätt skala upp bolaget och visa på hur våra processer revolutionerar rekryteringsbranschen”, säger Johansson och konstaterar att grunden till att hon startade upp verksamheten är för att hon vill förändra branschen.
“Det finns massor att göra här i Sverige inom rekrytering och framförallt att göra processerna enklare för både kandidater och arbetsgivare. Vi har pratat mycket om expansion, men till att börja med håller vi oss inom Sverige. Och Richard, om någon, har väldigt mycket erfarenhet i att få bolag att växa.”